Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49739
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rogério Lopes da Silva Paulinopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7138712663043843pt_BR
dc.contributor.referee1Ana Cristina Collapt_BR
dc.contributor.referee2Narciso Laranjeira Telles da Silvapt_BR
dc.creatorGisele Pettypt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5030964889374002pt_BR
dc.date.accessioned2023-02-08T12:17:24Z-
dc.date.available2023-02-08T12:17:24Z-
dc.date.issued2022-05-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49739-
dc.description.abstractThis dissertation deals with the disassembly of the theatrical show Agda (2004), created from the homonymous short story by Hilda Hilst (1973). Disassembly is a practice that was born in the context of the Latin American theater scene of the 1990s at Eitalc - International Theater School of Latin America and the Caribbean, and consists of revisiting a previously created theatrical show from the perspective of subjectivities and materialities of composition from the actresses and creative actors. The methodological strategies applied here, considered the pedagogical and performative aspect that disassembly installs. Therefore, the course of this research was a writing affected by practice, present in scenic experiments that followed the process over these two years. The word in this work is almost always female: Hilda, Agda, women who disassemble the theatrical scene in Brazil, the Latin American actresses who inspire us, the actresses who inspired them. Research can scatter seeds and they are grains of corn and wheat, gifts from a Goddess ruling a soil from before.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação trata da desmontagem do espetáculo Agda criado em 2004 a partir do conto homônimo de Hilda Hilst (1973). A desmontagem é uma prática que nasce no contexto da cena teatral latino-americana dos anos 90 junto à Eitalc - Escola Internacional de Teatro da América Latina e Caribe, e consiste em revisitar um espetáculo teatral anteriormente criado, na perspectiva das subjetividades e materialidades de composição das atrizes e atores criadora/es. As estratégias metodológicas aqui aplicadas, consideraram o aspecto pedagógico e performativo que a desmontagem instala. Para tanto o percurso desta pesquisa foi de uma escrita afetada pela prática, presente em experimentações cênicas que acompanharam o processo ao longo destes dois anos. A palavra neste trabalho é quase sempre fêmea: Hilda, Agda, mulheres que desmontam a cena teatral no Brasil, as atrizes latino-americanas que nos inspiram, as atrizes que as inspiraram. A pesquisa pode espalhar sementes e elas são grãos de milho e trigo, dádivas de uma Deusa regente de um solo de antes.pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTeatropt_BR
dc.subjectDesmontagempt_BR
dc.subjectAgdapt_BR
dc.subjectHilda Hilstpt_BR
dc.subject.otherHilst, Hilda, 1930-2004. Agda - Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherRepresentação teatralpt_BR
dc.subject.otherPerformance (Arte)pt_BR
dc.subject.otherMulheres no teatropt_BR
dc.subject.otherAtrizespt_BR
dc.subject.otherFeminismo e teatropt_BR
dc.subject.otherArtes cênicaspt_BR
dc.subject.otherTeatropt_BR
dc.titleAgda desmontagem: o de dentro da cena - Hilda Hilst e os femininos que ressoampt_BR
dc.title.alternativeAgda disassembly: the inside of the scene - Hilda Hilst and the feminine that resoundpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2643-9973pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Agda Gisele Petty.pdf2.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.