Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49762
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rogério Correiapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5803801411821642pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Telma Borgespt_BR
dc.contributor.referee1Tânia Gebarapt_BR
dc.contributor.referee2Rosvita Kolb Bernardespt_BR
dc.creatorThemis Cristina Lobato de Limapt_BR
dc.creator.Latteshttps://wwws.cnpq.br/cvlattesweb/PKG_MENU.menu?f_cod=F7B77B57A67C52B814CF954711FFE0A0#pt_BR
dc.date.accessioned2023-02-08T13:48:20Z-
dc.date.available2023-02-08T13:48:20Z-
dc.date.issued2022-11-18-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49762-
dc.description.abstractThis research consisted in the creation and analysis of a continuing education for early childhood education teachers, focused on the principles of an anti-racist education, through artistic teaching. It was carried out with the 22 employees of a municipal school for Early Childhood Education in Belo Horizonte, EMEI “Carlos Prates”, and with 15 its 4 and 5-year-old students, using as one of its methodological bases the triangular approach of Ana Mae Barbosa (2007), proposal for the teaching of art education (context, doing, appreciation), unifying the teaching techniques carried out in informal education institutions with school formality.The result of this qualitative research generated an interactive art-education exhibition for children as a pedagogical product. His mediation showed other educators how to enjoy the arts in the practice of an anti-racist education and, consequently, how to strengthen compliance with law number: 10.639/2003 in their institution.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa consistiu na criação e na análise de uma formação continuada de professores da educação infantil voltada para os princípios de uma educação antirracista, por intermédio do ensino artístico. Foi realizada com 22 docentes de uma escola municipal de Educação Infantil de Belo Horizonte, a EMEI “Carlos Prates”, e com seus 15 alunos de 4 e 5 anos de idade, utilizando como uma de suas bases metodológicas a abordagem triangular de Ana Mae Barbosa (2007), proposta para o ensino da arte-educação (contexto, fazer, apreciação), unificando as técnicas de ensino realizadas em instituições de educação informal com as da educação formal. O resultado desta pesquisa qualitativa gerou como produto pedagógico uma exposição de arte-educação, interativa, para o público infantil. Sua mediação demonstrou a outros educadores como usufruir das artes na prática de uma educação antirracista e, consequentemente, a como fortalecer o cumprimento da lei nº 10.639/2003 em sua instituição.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/*
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectLei 10639/2003pt_BR
dc.subjectEnsino de artept_BR
dc.subjectFormação dos professorespt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherArtes - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherBrasil. [Lei n. 10.639, de 09 de janeiro de 2003]pt_BR
dc.subject.otherAntirracismopt_BR
dc.titlePlaneta África : práticas artísticas para uma educação antirracistapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_PLANETA_AFRICA OFICIAL.pdf20.2 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons