Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49793
Type: Artigo de Periódico
Title: Beauty is not only skin deep: food ethics and consequences to the value chain
Other Titles: Quem vê cara, vê coração: ética alimentar e as consequências para cadeia de valor
Authors: Vivian Lara dos Santos Silva
Márcia Gabriela Consiglio Kasemodel
Fausto Makishi
Roberta de Castro Souza Pião
Vinícius Machado dos Santos
Abstract: The contemporary context in which the food industry is set up instigates a new product conception towards food ethics. However, how effectively does this perspective materialize on the gondolas of retail chains? In order to bring some elements to discussion, this article presents an exploratory study based on the decoding of information contained in food labels marketed in Brazil. In total, 287 labels regarding four categories (juices, snacks, chocolates, and yogurt) were analyzed using the Reverse Engineering methodology. The results indicate a movement of brand differentiation structured in actions conducted inside (a result of product and process engineering) and outside (regarding relationship engineering along the value chain). In other words, the internalization of innovations in products and processes (inside perspective) and; the development of vertical cooperation and coordination relations outside the company (outside perspective). In this sense, participation in globally connected markets is described as a driver of differentiation strategies regarding ethical aspects in the food processing industry and has direct effects on the vertical structures of firms, as suggested by the value chain literature.
Abstract: O contexto contemporâneo da indústria de alimentos instiga uma nova concepção de produto, relacionada à ética alimentar. Mas como esse reposicionamento se materializa nas gôndolas das redes varejistas? A fim de trazer elementos a essa discussão, este artigo apresenta um estudo exploratório baseado na decodificação das informações contidas nos rótulos de alimentos comercializados no Brasil. No total, foram analisados 287 rótulos referentes a quatro categorias (sucos, lanches, chocolates e iogurtes). Os resultados indicam um movimento de diferenciação estruturado em ações realizadas ‘inside’ (resultado da engenharia de produto e de processo) e ‘outside’ (engenharia de relacionamentos ao longo da cadeia de valor). Em outras palavras, diferenciais equacionados internamente, nos limites da firma, referindo-se a inovações em produto e processo, mas também podendo referir-se ao desenvolvimento de relações de cooperação e coordenação ao longo do sistema produtivo em que se insere o processamento. Estratégia em que a participação em mercados globalmente conectados emerge como um direcionador de diferenciação em relação a aspectos éticos na indústria de alimentos e tem efeitos diretos sobre as estruturas verticais das firmas, conforme sugerido pela literatura de cadeia de valor.
Subject: Alimentos - Indústria
Alimentos - Comércio
Alimentos - Rotulagem
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ICA - INSTITUTO DE CIÊNCIAS AGRÁRIAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.18568/internext.v14i3.489
URI: http://hdl.handle.net/1843/49793
Issue Date: 1-Aug-2019
metadata.dc.url.externa: https://internext.espm.br/internext/article/view/489
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