Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49832
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorHudson Soares Moreirapt_BR
dc.creatorWendel Alex Castro Silvapt_BR
dc.creatorMarcia Athayde Moreirapt_BR
dc.creatorNayara Kelly Batistapt_BR
dc.date.accessioned2023-02-09T17:17:51Z-
dc.date.available2023-02-09T17:17:51Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume5pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage01pt_BR
dc.citation.epage15pt_BR
dc.identifier.doihttp://https://doi.org/10.32888/cge.v5i3.12716pt_BR
dc.identifier.issn23189231pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49832-
dc.description.abstractThis study aimed to show the characteristics of the managers and establishments belonging to the small retail supermarket networks of the metropolitan region of Belo Horizonte. The theoretical approach was anchored in researches related to small companies, retail supermarket and collective network entrepreneurship. Methodologically the research is classified as descriptive of quantitative approach, through the application of a questionnaire to sixty entrepreneurs of the retail supermarket networks of the metropolitan region. The re sults showed the size of stores and supermarkets in the neighborhood, with reduced coverage and high billings, some of which reached more than R$ 750,000 per month, indicating that network structuring favored growth. In the networks studied there is no sto re inaugurated less than two years ago, evidencing that those who are in the market struggle to maintain and strengthen their business, not risking to inaugurate new stores. In this case, sixty and three percent of stores have been established for more tha n ten years, indicating the strengthening of trust between owners and customers. When compared to the data of supermarkets not organized in networks provided by AMIS, it is inferred in this research that the stores organized in networks managed to reach a level of development better than the other unorganized stores, concluding that, for them, the participation in Is a favorable aspect of its management for the business sustainabilitypt_BR
dc.description.resumoEste estudo objetivou apontar as características dos gestores e dos estabelecimentos pertencentes ao pequeno varejo supermercadista organizado em redes da região metropolitana de Belo Horizonte. A abordagem teórica ancorou-se em pesquisas referentes a pequenas empresas, varejo supermercadista e empreendedorismo coletivo (redes). Metodologicamente a pesquisa é classificada como descritiva de abordagem quantitativa, mediante a aplicação de um questionário a 60 empreendedores do varejo supermercadista organizado em redes da região metropolitana. Os resultados apontam o porte das lojas e dos supermercados de bairro, com abrangência reduzida e altos faturamentos, chegando alguns a faturar mais de R$ 750 mil por mês, indicando que a estruturação em redes favoreceu o crescimento. Nas redes estudadas não há loja inaugurada há menos de dois anos, sugerindo que quem está no mercado luta para se manter e fortalecer seu negócio, não se arriscando a inaugurar novas lojas. Neste cenário, 63% das lojas estão estabelecidas há mais de 10 anos, indicando o fortalecimento da confiança entre os proprietários e a clientela. Quando comparados com os dados de supermercados não organizados em redes fornecidos pela AMIS, infere-se nessa pesquisa que as lojas organizadas em redes conseguiram atingir um nível de desenvolvimento melhor do que as demais lojas não organizadas, concluindo que, para elas, a participação em redes é um aspecto favorável da sua gestão para a sustentabilidade do negóciopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEISpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSustentabilidade financeirapt_BR
dc.subjectVarejo supermercadistapt_BR
dc.subjectRedes interorganizacionaispt_BR
dc.subject.otherComercio varejistapt_BR
dc.subject.otherSupermercadospt_BR
dc.titlePequeno varejo supermercadista na região metropolitana de Belo Horizontept_BR
dc.title.alternativeSmall retail supermarket in the metropolitan region of Belo Horizontept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.uff.br/cge/article/view/12716/8258pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PEQUENO VAREJO SUPERMERCADISTA.pdf2.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.