Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49867
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Celina Camilo de Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8743013821557060pt_BR
dc.contributor.referee1Celina Camilo de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2Maria Teresa Marques Amarapt_BR
dc.creatorMelina Efraim Vieira Pintopt_BR
dc.date.accessioned2023-02-10T13:56:50Z-
dc.date.available2023-02-10T13:56:50Z-
dc.date.issued2015-02-21-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49867-
dc.description.abstractWith the Health Centers presenting increasing demands, the professional of health is also increasingly burdened. The pace is fast and the consultation is now carried out in a short time so that all patients can be attended. With this determining element, there is often no space in the agenda for the operative groups, even when there is structure to do so. Faced with minimal resources and scarcity of time, we find ourselves in the responsibility for solving a huge range of problems counting mainly with our knowledge and with the cooperation of the patients. Understanding that good adherence to treatment becomes fundamental in the process of curing diseases or prevention, we have proposed a method that can respond in part to the various problems mentioned above. Thus, it was developed that we call “Educational Recipes”, which with a little applicability showed surprising results. The study aims to propose an intervention project that brings Educational Revenues as the main instrument in health education, in the preparation of users for self-management of health promotion, disease prevention and treatment. What is experienced in Primary Care of the Unified Health System (SUS) is very distant what the theory says. The health posts have a precarious structure, most of the time with an incomplete team, the demand is very high and there is no time for a quality service. Finally, the good results increase the valuation of the professional working in the educational process, strengthening the bond and trust in the doctor-patient relationship. In fact, operating groups cannot be replaced by Revenues Educational.pt_BR
dc.description.resumoCom os Centros de Saúde apresentando demandas cada vez maiores, o profissional da saúde fica também cada vez mais sobrecarregado. O ritmo é acelerado e a consulta passa a ser feita em tempo exíguo para que todos os pacientes possam ser atendidos. Com este elemento determinante, muitas vezes não há espaço na agenda para os grupos operativos, mesmo quando há estrutura para tal. Diante dos recursos mínimos e da escassez de tempo, vemo-nos na responsabilidade de resolver um enorme leque de problemas contando principalmente com o nosso conhecimento e com a cooperação dos pacientes. Entendendo que uma boa adesão ao tratamento se torna fundamental no processo de curas de enfermidades ou na prevenção, propusemos um método que pode responder em parte aos diversos problemas supracitados. Assim, foi desenvolvido o que chamamos de “Receitas Educativas”, que com um pouco de aplicabilidade apontou resultados surpreendentes. O estudo tem como objetivo propor um projeto de intervenção que traz as Receitas Educativas como principal instrumento em educação em saúde, no preparo dos usuários para autogerenciamento da promoção da saúde, prevenção de enfermidades e tratamento. O que se vive na Atenção Básica do Sistema Único de Saúde (SUS) é muito distante do que diz a teoria. Os postos de saúde têm estrutura precária, na maioria das vezes com a equipe incompleta, a demanda é muito grande e falta tempo para um atendimento de qualidade. Por último, os bons resultados elevam a valorização do profissional atuante no processo educativo, fortalecendo o vínculo e a confiança na relação médico paciente. De fato, os grupos operativos não podem ser substituídos pelas Receitas Educativas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMEDICINA - FACULDADE DE MEDICINApt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Atenção Básica em Saúde da Famíliapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectReceitas educativaspt_BR
dc.subjectEducação em saúdept_BR
dc.subject.otherCentros de Saúdept_BR
dc.subject.otherEducação em Saúdept_BR
dc.subject.otherPromoção da Saúdept_BR
dc.subject.otherPrescriçõespt_BR
dc.titleDas receitas educativa ao grupo operativopt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Atenção Básica em Saúde da Família - EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC MELINA EFRAIM VIEIRA PINTO - FINAL.pdf687.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.