Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49905
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAkemi Miqueline Takahashipt_BR
dc.creatorJacqueline Aparecida Takahashipt_BR
dc.creatorAna Luiza de Quadrospt_BR
dc.date.accessioned2023-02-10T19:09:56Z-
dc.date.available2023-02-10T19:09:56Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume12pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage16pt_BR
dc.identifier.issn1984-154Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49905-
dc.description.abstractMicro-organisms are present in nature and have different functions. Fungi, a type of micro-organism, are often associated with diseases or contamination of food. In this work we investigated the conceptions of a group of elementary school students concerning fungi. For this, we organized a quiz with questions relating to the discipline of science, and to fungi, which was applied in a science class in a public school in Belo Horizonte/MG. The analysis of the data showed that students describe the classes as "traditionals" and preferred some strategies that are little used by teachers. In relation to fungi, perception of their positive contribution practically does not exist and the tendency of these students is to associate them with bad and/or harmful events.pt_BR
dc.description.resumoMicrorganismos estão presentes na natureza e possuem funções variadas. Os fungos, um tipo de microrganismo, costumam ser associados a doenças ou à contaminação de alimentos. Neste trabalho investigamos as concepções de um grupo de estudantes do 5º e 6º anos do Ensino Fundamental relativas aos fungos. Para isso, organizamos um questionário, com perguntas referentes à disciplina de Ciências e aos fungos, que foi aplicado em duas turmas de Ciências de uma escola pública de Belo Horizonte/MG. A análise dos dados mostrou que os estudantes descrevem as aulas como “tradicionais” e têm preferência por algumas estratégias que são pouco utilizadas pelos professores. Em relação aos fungos, a percepção da sua contribuição positiva praticamente não existe e a tendência desses estudantes é de associá-los a fatores ruins e/ou prejudiciais.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFungospt_BR
dc.subjectConcepçõespt_BR
dc.subjectCotidianopt_BR
dc.subjectEnsino de ciênciaspt_BR
dc.subjectFungipt_BR
dc.subjectMisconceptionspt_BR
dc.subjectDaily habitspt_BR
dc.subjectInvestigative educationpt_BR
dc.subject.otherFungospt_BR
dc.subject.otherCiênciapt_BR
dc.subject.otherEstudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEstudo e ensino (Elementar)pt_BR
dc.titleO que são fungos? a percepção de estudantes do ensino fundamentalpt_BR
dc.title.alternativeWhat are fungi? the perception of elementar school studentspt_BR
dc.title.alternative¿Qué son los hongos? la percepción de los estudiantes de primariapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/artigos/1202pe3.pdfpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8831-1609pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3595-749Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9175-7604pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O que são fungos.pdf347.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.