Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50064
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorIsabel Cristina Vieira Coimbra Dinizpt_BR
dc.date.accessioned2023-02-15T13:08:32Z-
dc.date.available2023-02-15T13:08:32Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume19pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage17pt_BR
dc.identifier.issn2176-9516pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50064-
dc.description.abstractIn Pampulha /Belo Horizonte / MG, among the most outstanding works of Oscar Niemeyer, we highlight the projects of the House of the Dance, the Church of San Francisco, the Museum of Modern Art and the house of Juscelino Kubistchek. Niemeyer united the representation of our natural scenery, through the curves, connecting the urban landscape with the daily lines. In this context, understanding that the body and the city merge in directions that are given to see, the proposal of this work is to understand this fusion and its incarnated signs through the dance. The methodology used is the experimentation of the body in dance, inserted in the spaces of the buildings delimited by the research, in view of the composition of a choreographic and mediatic text. The incarnate senses are treated and investigated as semiotized realities from the perspective of Algirdas J. Greimas while the analysis of the movement is based on Rudolf Laban.pt_BR
dc.description.resumoNa Pampulha, em Belo Horizonte/MG, entre as obras mais marcantes de Oscar Niemeyer, destacamos os projetos da Casa do Baile, da Igrejinha de São Francisco, do Museu de Arte Moderna e da casa de Juscelino Kubistchek. Niemeyer uniu a representação de nosso cenário natural, por meio das curvas, conectando a paisagem urbana com as linhas do cotidiano. Nesse contexto, entendendo que o corpo e a cidade se fundem em sentidos que se dão a ver, a proposta deste trabalho é compreender essa fusão e seus signos encarnados por meio da dança. A metodologia utilizada é a experimentação docorpo em dança, inserido nos espaços das edificações delimitadas pela pesquisa, tendo em vista a composição de um texto coreográfico e midiático. Os sentidos encarnados são tratados e investigados como realidades semiotizada sob a ótica de Algirdas J. Greimas enquanto a análise do movimento está fundamentada em Rudolf Laban.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDançapt_BR
dc.subjectProcesso criativopt_BR
dc.subjectInserção urbanapt_BR
dc.subjectSemiotica francesapt_BR
dc.subject.otherDançapt_BR
dc.subject.otherCriatividadept_BR
dc.subject.otherPaisagem urbanapt_BR
dc.subject.otherSemiótica e artespt_BR
dc.titleO corpo entre as linhas e as curvas de Oscar Niemeyer: um dançar sobre a Pampulhapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/view/4004pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3395-2692pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O corpo entre as linhas e as curvas de Oscar Niemeyer.pdf561.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.