Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50235
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Bernardo Jefferson de Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9381004373309208pt_BR
dc.contributor.referee1Carlos Alvarez Maiapt_BR
dc.contributor.referee2Heloisa Helena Pimenta Rochapt_BR
dc.contributor.referee3Rita de Cassia Marquespt_BR
dc.contributor.referee4Anny Jackeline Torres da Silveirapt_BR
dc.creatorBráulio Silva Chavespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1235088103825622pt_BR
dc.date.accessioned2023-02-20T16:31:48Z-
dc.date.available2023-02-20T16:31:48Z-
dc.date.issued2015-09-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50235-
dc.description.abstractThe goal of this thesis is to analyze the changes that took place in health education between 1940 and 1971. These changes are hypothesized to have resulted from two correlated processes. The first is the epistemological inflexion driven by the notion divulged by the WHO in 1948 that "health is the most complex state of physical, mental and social well-being and not just the absence of disease". This change in “thought style” brought about new public health demands and required mobilization for the crystallization of this notion at the same time that it catalyzed the configuration of health education personnel. This change occurred through a peculiar form of specialization with the introduction of different subjects in Biomedicine, Nutrition, Psychology, Social Communication and in other areas in a process of autonomization after World War II. Chapter 1 presents an analysis of the changes regarding material and historical circumstances in the health education area with a focus on the relationships between sanitary education and the development projects set forth for the state of Minas Gerais. In Chapter 2, the interaction between the analyses of the discourse and of the history of science and the intersections with language are investigated through almanacs, newspaper articles, films and other productions in the field of sanitary education. Chapter 3 deals with the dialogue between the fields of health and education, more specifically with how elementary education teachers were mobilized through courses in the New School movement and the new configurations that took shape around a "scientific pedagogy". Three approaches are followed regarding the sources: the dynamics that led both to the resignification of hygiene and its continuance in treatises, compendiums and collections designed for the training of health professionals and teachers, the creation of institutions such as the Minas Gerais Public Health School, the Sanitary Education Division of the Special Public Health Service and the National Service of Sanitary Education, and finally, the international dialogues of validation, such as the International Union for the Sanitary Education of the Population (Union Internationale pour l’Éducation Sanitaire de la Population, founded in France, 1951) and the First Latin American Seminar on Sanitary Education (Primer Seminario Latinoamericano de Educación Sanitaria, Argentina, 1960). The creation of the Commission for Education and Health of the State of Minas Gerais and the start of the mandatory teaching of health education in elementary and secondary schools pursuant to the Law of Directives and Basis for National Education (LDB), both of which took place in 1971, are also taken into consideration. Chapter 4 analyzes how “thought collectives”, such as from the field of Parasitology and researchers of schistosomiasis contributed to their mutual legitimization in a dialogue with health education.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo desta tese é analisar as transformações que aconteceram na educação em saúde, entre 1940-1971. Tais mutações são entendidas, hipoteticamente, como resultado de dois processos correlatos. O primeiro é uma inflexão epistemológica propulsionada pela noção difundida pela OMS, em 1948, que diz que “a saúde é o estado do mais completo bem-estar físico, mental e social e não apenas a ausência de enfermidade”. Esta mudança de “estilo de pensamento” trouxe novas demandas para a saúde pública e exigiu mobilizações em torno de sua cristalização, ao mesmo tempo em que foi catalisadora de uma configuração do coletivo da educação em saúde. Esta consistiu numa peculiar forma de especialização, com a entrada de diferentes sujeitos em movimento de autonomização a partir do pós-Segunda Guerra, na biomedicina e em outras áreas, como a nutrição, a psicologia, os profissionais da comunicação, etc. No capítulo 1, iniciamos com uma análise acerca das modificações na área da educação em saúde, tendo em vista sua contingência material e histórica. Nessas considerações, são abordadas a ligação entre a educação sanitária e os projetos de desenvolvimento para Minas Gerais. No capítulo 2, tomando como referencial a interação entre a análise do discurso e a história da ciência, as intercessões com a linguagem são consideradas para a análise de almanaques, colunas, filmes e outras produções no campo da educação sanitária. O capítulo 3 trata, especificamente, do diálogo entre a saúde e o campo educacional, no acionamento dos professores primários em cursos, junto ao movimento intelectual escolanovista e nas novas configurações em torno de uma “pedagogia científica”. No trato com as fontes, caminha-se em três direções: as dinâmicas que levaram à ressignificação da Higiene, mas que apontam também para suas permanências, em tratados, compêndios e coleções dedicados à formação de profissionais da saúde e de docentes; as configurações em instituições como a Escola de Saúde Pública de Minas Gerais, a Divisão de Educação Sanitária do Serviço Especial de Saúde Pública e o Serviço Nacional de Educação Sanitária; por último, os diálogos internacionais por onde buscou-se validação, como a Union Internationale pour l’Éducation Sanitaire de la Population (fundada em 1951, na França) e no Primer Seminario Latinoamericano de Educación Sanitaria (1960, na Argentina). A criação da Comissão Educação-Saúde do Estado de Minas Gerais, regimentada em 1971, mesmo ano em que o ensino da saúde passou a ser obrigatório nos estabelecimentos de 1o e 2o graus, de acordo com a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, é tomada no envolvimento com esses processos. O capítulo 4 reflete sobre o contato de “coletivos de pensamento”, como foi o caso com a parasitologia e de um grupo de pesquisadores da esquistossomose que, em diálogo com a educação em saúde, fizeram um movimento de legitimação recíproca.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE HISTÓRIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Históriapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relationPrograma Institucional de Internacionalização – CAPES - PrIntpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectEducação sanitáriapt_BR
dc.subjectEducação em saúdept_BR
dc.subjectDesenvolvimentismopt_BR
dc.subjectLinguagempt_BR
dc.subjectEsquistossomosept_BR
dc.subject.otherHistória - Tesespt_BR
dc.subject.otherEducação sanitária - Tesespt_BR
dc.subject.otherLinguagem - Tesespt_BR
dc.subject.otherEsquistossomose - Tesespt_BR
dc.subject.otherCiência - História - Tesespt_BR
dc.titleConhecimento, linguagem e ensino : a educação em saúde na história da ciência (1940-1971)pt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4364-5944pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese BRAULIO SILVA CHAVES VERSÃO FINAL.pdf8.27 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons