Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50291
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Regina Emery Quitespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1943960329335593pt_BR
dc.contributor.referee1João Augusto Cristeli de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2Bethânia Reis Velosopt_BR
dc.creatorAdriano de Souza Buenopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7447765262438751pt_BR
dc.date.accessioned2023-02-23T12:27:38Z-
dc.date.available2023-02-23T12:27:38Z-
dc.date.issued2022-11-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50291-
dc.description.abstractSince the beginning of the colonization process, sacred production has been part of the spread of Catholic Christianity in Brasil. The activity related to the making of devotional wooden sculptures, initially in monastic environments and continued, a posteriori, by lay people, has the dedication of artisans throughout the national territory until the present day. The present work deals with the analysis regarding the creative process of the contemporary sculptor Expedito Sobreira Ribeiro, Mestre Ribeiro, from the Minas Gerais city of Porto Firme, in Vale do Piranga. For the study, a brief bibliographic review was carried out about the production of devotional wooden sculptures in the colonial period in Minas Gerais, the sculptural technique in wood, the wood itself as a raw material and the main sculpture tools. Through interviews and conversations with the artist, together with the photographic documentation of works and tools, a comparative study was established, from the technical point of view of sculptural making, between the artistic trajectory of the sculptor under study and the 18th century production modes of devotional wooden carvings in Minas Gerais.pt_BR
dc.description.resumoDesde o início do processo colonizatório, a produção sacra integrou a difusão do cristianismo católico no Brasil. A atividade referente à fatura de esculturas devocionais em madeira, inicialmente em ambientes monásticos e continuadas, a posteriori, pelos leigos, conta com a dedicação de artesãos em todo território nacional até os dias atuais. O presente trabalho trata da análise referente ao processo criativo do escultor contemporâneo Expedito Sobreira Ribeiro, o Mestre Ribeiro, da cidade mineira de Porto Firme, no Vale do Piranga. Para o estudo realizou-se uma breve revisão bibliográfica acerca da produção de esculturas devocionais em madeira no período colonial em Minas Gerais, da técnica escultórica em madeira, da própria madeira enquanto matéria prima e das principais ferramentas de escultura. Por meio de entrevista e conversas com o artista, juntamente com a documentação fotográfica de obras e ferramentas, se estabeleceu um estudo comparativo, do ponto de vista técnico do fazer escultórico, entre a trajetória artística do escultor em estudo e os modos de produção setecentista de esculturas devocionais em madeira em Minas Gerais.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArte sacrapt_BR
dc.subjectEscultura devocionalpt_BR
dc.subjectEscultura em madeirapt_BR
dc.subjectFerramentas de esculturapt_BR
dc.subjectMestre Ribeiropt_BR
dc.subjectMinas Geraispt_BR
dc.subject.otherRibeiro, Expedito Sobreira, 1945-pt_BR
dc.subject.otherEscultura - Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherTalha em madeirapt_BR
dc.subject.otherFerramentas de artistaspt_BR
dc.titleMestre Expedito Ribeiro: materialidade e imaterialidade no fazer escultórico em Minas Gerais na contemporaneidadept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTACAO_MESTRADO_ADRIANO_SOUZA_BUENO.pdf16.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.