Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50368
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJorge Victor de Oliveira Silvapt_BR
dc.creatorPablo Juan Grecopt_BR
dc.creatorJuan Carlos Pérez Moralespt_BR
dc.creatorHenrique de Oliveira Castropt_BR
dc.creatorGustavo de Conti Teixeira Costapt_BR
dc.creatorGibson Moreira Praçapt_BR
dc.date.accessioned2023-02-24T16:48:05Z-
dc.date.available2023-02-24T16:48:05Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume29pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage10pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.4025/jphyseduc.v29i1.2974pt_BR
dc.identifier.issn2448-2455pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50368-
dc.description.abstractThis study aimed to analyze the relationship between Declarative (DTK) and Procedural (PTK) Tactical Knowledge and compare it between soccer athletes with ages U-14 and 15. 22 U-14 athletes and 18 U-15 athletes from two different teams were evaluated through the Test of Declarative Tactical Knowledge in Soccer –TCTD-Fb2 and the field test of System of Tactical Assessment in Soccer –FUTSAT. Results showedsignificant and moderate correlation between DTK and PTK, absence of difference between the groups regarding the DTK and PTK, and significant differences regarding the incidence of tactical principles and the total number of tactical actions. It is concluded that DTK and PTK are associated, as suggested in the literature, and the differences in tactical skills of players with different ages are more related to their ability how do decide in the game context.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo objetivou analisar a relação entre o Conhecimento Tático Declarativo (CTD) e o Conhecimento Tático Processual (CTP) e compará-los entre atletas das categorias sub-14 e 15. 40 atletas das categorias sub-14 (n=22) e 15 (n=18) de duas equipes foram avaliados por meio do Teste de Conhecimento Tático Declarativo no Futebol – TCTD: Fb2 e do teste de campo do Sistema de Avaliação Tática no Futebol – FUT-SAT. Os resultados apresentaram correlação significativa e moderada entre CTD e CTP, ausência de diferença entre os escores dos testes de CTD e CTP entre categorias e diferenças significativas sobre a incidência de alguns princípios táticos e para o número total de ações táticas entre categorias. Conclui-se haver associação entre os construtos de conhecimento declarativo e processual, como sugerido na literatura, e que as diferenças entre as categorias residem sobre como decidir no contexto do jogo.pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE ESPORTESpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofJournal of Physical Educationpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFutebolpt_BR
dc.subjectConhecimento táticopt_BR
dc.subjectProceduralizaçãopt_BR
dc.subject.otherFutebol -Treinamentopt_BR
dc.subject.otherJogadores de futebol - Atitudespt_BR
dc.subject.otherProcesso decisóriopt_BR
dc.titleConhecimento tático declarativo e processual no futebol: análise nas categorias sub-14 e sub-15pt_BR
dc.title.alternativeDeclarative and procedural tactical knowledge in soccer: analysis in u-14 and u-15 youth playerspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/39261pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5490-1926pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2607-5935pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4497-5518pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0545-164Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0911-8753pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-9971-7308pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Conhecimento tatico declarativo e processual no futebol.pdf218.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.