Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50470
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEliene Lopes Fariapt_BR
dc.date.accessioned2023-02-27T19:19:03Z-
dc.date.available2023-02-27T19:19:03Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.issue6pt_BR
dc.citation.spage927pt_BR
dc.citation.epage935pt_BR
dc.identifier.isbn9789915933351pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50470-
dc.description.abstractSoccer is a widely spread practice in Brazil. Not limited to specific spaces and formats predefined, it is in the public domain, it is produced in multiple ways and in different places, it articulates diverse forms of participation and combines different generations of practitioners. This singularity of football led to an investigation on their ways of learning - problematization that, to the limit, could serve as a metaphor to understand how culture is learned. To address their learning, however, it was not possible delimit one of the contexts of the practice (chosen as the place of learning) to carry out the research. Because it is not the school model (transmission) that constitutes a reference for practice. His Learning is the result of participation in multiple contexts of different interactions. so, in dialogue with the notion of situated learning by Lave and Wenger (1991) and respecting the characteristics of the soccer, the field research carried out in 2005 focused on the soccer practices of young people in a neighborhood on the outskirts of Belo Horizonte/BR: at school (physical education and playground); on the soccer field of the neighborhood (social project, championship and leisure); in the Plaza de los Deportes; in other fields of the city that the youth of the investigation played. The investigation allowed to reveal important aspects of the process of football learning, among which it is intended to focus: a) football learning as a relational process and collective: the relationships between power, access and learning; b) "football as a contact game between human beings" in which learning is "taking the morality of the other".pt_BR
dc.description.resumoO futebol é uma prática amplamente difundida no Brasil. Não limitado a espaços e formatos específicos pré-definido, é de domínio público, é produzido de múltiplas formas e em diferentes lugares, articula diversas formas de participação e combina diferentes gerações de praticantes. Essa singularidade do futebol levou a uma investigação sobre seus modos de aprender - problematização que, no limite, poderia servir de metáfora para entender como a cultura é aprendida. Para abordar a sua aprendizagem, no entanto, não foi possível delimitar um dos contextos da prática (escolhido como local de aprendizagem) para realizar a pesquisa. Porque não é o modelo escolar (transmissão) que constitui referência para a prática. Dele A aprendizagem é o resultado da participação em múltiplos contextos de diferentes interações. então, em dialogar com a noção de aprendizagem situada de Lave e Wenger (1991) e respeitar as características do futebol, a pesquisa de campo realizada em 2005 teve como foco as práticas futebolísticas de jovens bairro da periferia de Belo Horizonte/BR: na escola (educação física e parquinho); no campo de futebol do bairro (projeto social, campeonato e lazer); na Plaza de los Deportes; em outros campos da cidade que jogou a juventude da investigação. A investigação permitiu revelar aspectos importantes do processo de aprendizagem do futebol, entre as quais se pretende destacar: a) a aprendizagem do futebol como um processo relacional e coletivo: as relações entre poder, acesso e aprendizagem; b) "futebol como um jogo de contato entre seres humanos" em que aprender é "levar a moralidade do outro".pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCOLTEC - COLEGIO TECNICOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFutebolpt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectCotidianopt_BR
dc.subjectCulturapt_BR
dc.subjectRelaçãopt_BR
dc.subject.otherFutebol - Brasilpt_BR
dc.subject.otherFutebol - Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherCultura - Brasilpt_BR
dc.subject.otherAprendizagem socialpt_BR
dc.title"Aprender a pegar a moral do outro": a aprendizagem do futebol como processo relacional e coletivo no Brasilpt_BR
dc.title.alternative"Aprender a conseguir la moral de los demás": el aprendizaje futbolístico como proceso relacional y colectivo en Brasilpt_BR
dc.title.alternative"Learning to pick up the other's morals": football learning as a relational and collective process in Brazilpt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://asociacionlatinoamericanadeantropologia.net/portal/memorias-de-congresos-ala/pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.