Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50498
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGionete Evangelista da Conceiçãopt_BR
dc.creatorCristiana Trindade Ituassupt_BR
dc.creatorLuiz Paulo Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2023-02-28T13:13:23Z-
dc.date.available2023-02-28T13:13:23Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume8pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage132pt_BR
dc.citation.epage146pt_BR
dc.identifier.doi10.6008/SPC2179-684X.2017.002.0009pt_BR
dc.identifier.issn2179684Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50498-
dc.description.abstractThe article deals with the challenges that public policies of social inclusion bring to university management. It aims to analyze what UFMG managers say about the implementation of REUNI and social inclusion in this University. Methodological procedures were used as qualitative and descriptive research, which consisted of a case study, with the participation of managers occupying positions directly linked to the Rectory and coordinators of courses, encompassing eight major areas of knowledge. As a method of data collection, we used documentary research and semi-structured interview with 23 managers. The data treatment was carried out using IRAMUTEQ software, and content analysis was performed. The results showed that the REUNI Program was a necessary Government policy, but insufficient to promote social inclusion and that the expansion of vacancies by itself does not guarantee social inclusion, and other targeted policies are necessary to guarantee equality of conditions in the permanence and of participation in research and extension activities, avoiding the exclusionary exclusion of minorities.pt_BR
dc.description.resumoO artigo trata dos desafios que as políticas públicas de inclusão social trazem para a gestão universitária. Tem por objetivo analisar o que dizem gestores da UFMG sobre a implantação do REUNI e inclusão social nesta Universidade. Utilizou-se como procedimentos metodológicos a pesquisa qualitativa, descritiva, que consistiu em um estudo de caso, com participação de gestores ocupantes de cargos vinculados diretamente à Reitoria e coordenadores de cursos, englobando oito grandes áreas do conhecimento. Como método de coleta de dados, utilizou-se de pesquisa documental e entrevista semiestruturada com 23 gestores. O tratamento dos dados foi realizado com auxílio do software IRAMUTEQ, sendo realizada análise de conteúdo. Os resultados evidenciaram que o Programa REUNI foi uma política de Governo necessária, porém insuficiente para promover a inclusão social e que a expansão de vagas por si só, não garante a inclusão social, sendo necessárias a adoção de outras políticas focalizadas que visem a garantir igualdade de condições na permanência e de participação em atividades de pesquisa e extensão, evitando-se a inclusão excludente das minorias.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolíticas públicaspt_BR
dc.subjectReunipt_BR
dc.subjectInclusão socialpt_BR
dc.subject.otherIntegração socialpt_BR
dc.subject.otherPoliticas publicaspt_BR
dc.subject.otherUniversidades e faculdades publicas - Administraçãopt_BR
dc.titleO reuni e a inclusão social: novos desafios para a gestão universitáriapt_BR
dc.title.alternativeThe meeting and social inclusion: new challenges for university managementpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://sustenere.co/index.php/rbadm/article/view/SPC2179-684X.2017.002.0009pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O reuni e a inclusão social.pdf2.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.