Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50574
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFilipe Amaral Rocha de Menezespt_BR
dc.date.accessioned2023-03-01T18:52:12Z-
dc.date.available2023-03-01T18:52:12Z-
dc.date.issued2020-05-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issue26pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.35699/1982-3053.2020.21713pt_BR
dc.identifier.issn1982-3053pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50574-
dc.description.abstractIn the novel Sobre os rios que vão, by Brazilian writer Maria José de Queiroz, published in 1990, the various musical terms such as harpsichord, harp, tuning, pianissimo stand out. The text that seeks various literary and biblical references deals with the story of a Sephardic Jewish family, its dilemmasand struggles, in a cultural environment full of the Sephardic popular sayings, the so-called refranes, and the wonderful world of classical music and the luthierworkshops. Amid the names of the violin familieslike Amati, Guadagnini and the very precious Stradivarius, the Leite, formerly Levi, seeks in cultural tradition and music its place in the world, the understanding of its past and the unveiling of the present, amid Brazilianness. In this essay, we sought to observe in the text how the music, musicality and cultural tradition represented by the popular Jewish-Sephardic sayings of the refranes make up the plot that involves this family of immigrants in search of their Brazilianness, without leaving aside their cultural heritage.pt_BR
dc.description.resumoNo romance Sobre os rios que vão, de Maria José de Queiroz, publicado em 1990, destacam-se os vários termos musicais como cravelha, harpejo, afinação, pianissimo. O texto que busca várias referências literárias e bíblicas se ocupa da história de uma família judaica, seus dilemas e embates, num ambiente cultural repleto dos ditados populares sefarditas, os chamados refranes, e o maravilhoso mundo da música erudita e das oficinas de luteria. Em meio aos nomes das famílias de violinos, Amati, Guadagnini e o preciosíssimo Stradivarius, a família Leite, anteriormente Levi, busca na tradição cultural e na música o seu lugar no mundo, a compreensão de seu passado e o desvelo do presente, em meio a brasilidade. Neste artigo buscou-se observar no texto como a música, a musicalidade e a tradição cultural representada pelos ditados populares judaico-sefarditas dos refranes compõem a trama que envolve essa família de imigrantes em busca de sua brasilidade, sem deixar de lado sua herança cultural.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDRH - DEPARTAMENTO DE DESENVOLVIMENT DE RECURSOS HUMANOSpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMaria José de Queirozpt_BR
dc.subjectSefaradpt_BR
dc.subjectRefranespt_BR
dc.subject.otherLiteratura brasileira - História e críticapt_BR
dc.subject.otherJudeus - Músicapt_BR
dc.subject.otherInstrumentos musicaispt_BR
dc.subject.otherJudeus - Usos e costumespt_BR
dc.subject.otherJudeus na literaturapt_BR
dc.titleMúsica e tradição cultural em Sobre os rios que vão, de Maria José de Queirozpt_BR
dc.title.alternativeMusic and cultural tradition in Sobre os rios que vão by Maria José de Queirozpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/21713pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4069-2171pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Música e tradição cultural em Sobre os rios que vão, de Maria José de Queiroz.pdf177.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.