Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50642
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSimone Pinto Vasconcellospt_BR
dc.creatorMônica Maria Farid Rahmept_BR
dc.creatorTaísa Grasiela Gomes Liduenha Gonçalvespt_BR
dc.date.accessioned2023-03-03T17:39:39Z-
dc.date.available2023-03-03T17:39:39Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume26pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage555pt_BR
dc.citation.epage570pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0060pt_BR
dc.identifier.issn1980-5470pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50642-
dc.description.abstractIn the context of inclusive education, this research had as the objective to analyze the educational practices adopted in the schooling of a student with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the Integrated Technical Education. The study was guided by a qualitative approach, as a case study. To collect the data, a documentary research and semi-structured interviews with the student with ASD, his parents and the teachers from the institution of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education, in Belo Horizonte, State of Minas Gerais, Brazil, were carried out. To interpret the data, the Content Analysis was used, with the theoretical contribution of inclusive education and the literature on ASD. The results of this research point to the low enrollment numbers of people with autism in the Integrated Technical Education and to the effectiveness of the collaborative work, in interaction with the family, support actions for the student, curricular flexibilization, adjustments to assessments, didactic procedures and specific teaching proposals. These practices have resulted in more adequate conditions of schooling for the student with autism, but also with challenges to be overcome, concerning weaknesses in the training of educators and the need for institutionalization of guidelines and educational practices based on human diversity that expand the educational opportunities.pt_BR
dc.description.resumoNo contexto da educação inclusiva, esta pesquisa teve como objetivo analisar as práticas educativas adotadas na escolarização de um estudante com Transtorno do Espectro Autista (TEA) no Ensino Técnico Integrado (ETI). O estudo foi orientado por uma abordagem qualitativa, na modalidade estudo de caso. Para coleta de dados, realizaram-se uma pesquisa documental e entrevistas semiestruturadas com o estudante com TEA, seus pais e seus professores de uma instituição da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica (RFEPCT), em Belo Horizonte, estado de Minas Gerais. Na interpretação dos dados, utilizou-se a análise de conteúdo, com o aporte teórico da educação inclusiva e da literatura sobre o TEA. Os resultados desta investigação apontam para o reduzido número de matrículas de pessoas com autismo no ETI e para a efetividade do trabalho colaborativo, em interlocução com a família, ações de apoio ao estudante, flexibilização curricular, adequações das avaliações, procedimentos didáticos e propostas de ensino específicas. Essas ações resultaram em condições mais adequadas de escolarização para o estudante com autismo, mas com desafios a serem superados, relativos às fragilidades na formação dos educadores e à necessidade de institucionalização de diretrizes e práticas educativas pautadas na diversidade humana, que ampliem as oportunidades educacionais.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCOLTEC - COLEGIO TECNICOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAutismopt_BR
dc.subjectEducação profissionalpt_BR
dc.subjectPráticas educativaspt_BR
dc.subject.otherAutismopt_BR
dc.subject.otherAutismo - Estudo de casospt_BR
dc.subject.otherPrática de ensinopt_BR
dc.subject.otherInclusão em educaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação especial - Brasil - Formação profissionalpt_BR
dc.titleTranstorno do Espectro Autista e práticas educativas na educação profissionalpt_BR
dc.title.alternativeAutism Spectrum Disorder and educational practices in professional educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/rbee/a/DvgMGqGJyHFNmmLyM699XyN/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9190-4125pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2123-2989pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5589-584Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Transtorno do Espectro Autista e Práticas Educativas na Educação.pdf575.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.