Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50660
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPaulo Eduardo Rodrigues Alves Evangelistapt_BR
dc.date.accessioned2023-03-06T13:08:56Z-
dc.date.available2023-03-06T13:08:56Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage219pt_BR
dc.citation.epage224pt_BR
dc.identifier.issn1809-6867pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50660-
dc.description.abstractIn this article, I present existential-phenomenological interventional psychodiagnosis as a possibility of psychologist's clinical action. It is a model of psychological intervention developed and in practice at Universidade Paulista (UNIP), where I teach. This model questions psychologists' hierarchic place of power and knowledge in the traditional psychodiagnosis and invites clients to become protagonists in developing knowledge about themselves. This resource is used at UNIP for child psychodiagnosis. By doing so, the family's role is reconfigured in the process. The child is not the sole carrier of a ‘psychological problem’, since it is interpreted as a phenomenon in the family world. This procedure is already a psychological action since it enables clients to rescue their autonomy and freedom to care for themselves. This method comprehends interviews with the parents, family observation sessions, sessions with the children, visits to the family's house and the children´s school. In the end, a report is written in language accessible to the children. Also, the report written by the psychologist is read to and discussed with the parents in order for them to position themselves as its coauthors.pt_BR
dc.description.resumoNeste artigo apresento o psicodiagnóstico interventivo fenomenológico-existencial como possibilidade de ação clínica do psicólogo. Trata-se de um modelo de intervenção em psicologia em prática nas clínicas-escola da Universidade Paulista (UNIP), onde leciono, tendo sido desenvolvido nessa instituição. Este modelo questiona o lugar hierárquico de saber e poder do psicólogo no método tradicional de psicodiagnóstico, convocando os clientes a assumirem protagonismo na elaboração do conhecimento acerca de si mesmos. Na UNIP este recurso é utilizado no psicodiagnóstico infantil, o que reconfigura o papel da família no processo. A criança não é mais vista como portadora isolada de um ‘problema psicológico’, já que este é interpretado como um fenômeno do mundo familiar. Ademais, configura-se já como ação psicológica, propiciando o resgate da liberdade para cuidar de si e a autonomia dos clientes. O método compreende entrevistas com pais, sessões de observação da família, atendimentos à criança, visitas à casa e à escola dos participantes. Por fim, elabora-se um relato em linguagem acessível para a criança de seu processo, assim como lê-se e discute-se com os pais o Relatório Psicológico, a fim de que se posicionem e assumam a coautoria do mesmo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPsicodiagnósticopt_BR
dc.subjectPsicodiagnóstico-interventivopt_BR
dc.subjectPsicologia fenomenológico-existencialpt_BR
dc.subject.otherPsicodiagnósticopt_BR
dc.subject.otherFenomenologia existencialpt_BR
dc.titleO psicodiagnóstico interventivo fenomenológico-existencial grupal como possibilidade de ação clínica do psicólogopt_BR
dc.title.alternativeExistential-phenomenological group interventional psychodiagnosis as a possibility of the psychologist's clinical actionpt_BR
dc.title.alternativePsicodiagnóstico intervencionista fenomenológico-existencial grupal como posibilidad de acción clínica del psicólogopt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1809-68672016000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9691-6141pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pauloPsicodiagnosticoInterventivo.pdf120.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.