Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/50684
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Som e movimento em fluxo |
Other Titles: | Sound and movement in flow |
Authors: | Rita de Cassia Santos Buarque de Gusmão Jussara Rodrigues Fernandino Carolina Lage Gualberto |
Abstract: | Este artigo apresenta uma investigação em andamento, desenvolvida pelo Núcleo Voz e Movimento do Laboratório de Experimentação e Criação em Artes Cênicas - LECA - que tem como base a interação entre os princípios das pedagogias da Dança, da Música e do Teatro, voltados para o processo criativo de cenas. Tal pesquisa visa à elaboração de procedimentos de treinamento e de composição em processos cênicos que realizem a interação entre música, movimento e atuação. Apresenta-se a ideia de que a potencialização expressiva se constrói no treinamento e se opera na manifestação artística, pelo entrelaçamento dos fluxos espacial, temporal e de esforço. Fundamentam a pesquisa princípios de Rudolf Laban (1978), a noção de fluxo de Mihaly Csikszentmihalyi (2008) e a de iteração de Jacques Derrida (1986). Até o momento, a pesquisa tem demonstrado que as práticas experimentadas têm sido coerentes e resultado de forma consistente na elaboração de cenas, nas quais os participantes se percebem aptos em si mesmos para elaborar e manter ações coordenadas seja com outros participantes, com objetos e com o espaço. |
Abstract: | This article presents an ongoing investigation, developed by the Voice and Movement Nucleus of the Laboratory of Experimentation and Creation in Performing Arts - LECA - which is based on the interaction between the principles of the pedagogies of Dance, Music and Theater, focused on the creative process of scenes. This research aims to elaborate training and composition procedures in scenic processes that perform the interaction between music, movement and performance. It presents the idea that expressive potentiation is built in training and operates in artistic manifestation, by the intertwining of spatial, temporal and effort flows. The research principles of Rudolf Laban (1978), the notion of flow of Mihaly Csikszentmihalyi (2008) and the iteration of Jacques Derrida (1986) are based on the research. To date, the research has shown that the practices experienced have been coherent and consistently result in the elaboration of scenes, in which the participants perceive themselves able to elaborate and maintain coordinated actions either with other participants, with objects and with space. |
Subject: | Artes cênicas Música - Instrução e estudo Dança - Estudo e ensino Teatro - Estudo e ensino Expressão corporal |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.31492/2184-2043.RILP2020.37/pp.33-46 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/50684 |
Issue Date: | 2020 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.rilp-aulp.org/index.php/rilp/article/view/91 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Internacional em Língua Portuguesa |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Som e movimento em fluxo.pdf | 281.16 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.