Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50746
Type: Tese
Title: Development procedure for a prototype turbo engine design powered by ethanol and assisted by water injection
Authors: Thiago Rodrigo Vieira da Silva
First Advisor: José Guilherme Coelho Baeta
First Co-advisor: Karsten Wittek
First Referee: Rogério Jorge Amorim
Second Referee: Fabricio José Pacheco Puja
Third Referee: Ramon Molina Valle
metadata.dc.contributor.referee4: Fernando Antônio Rodrigues Filho
Abstract: The management of the global energy resources has stimulated the emergence of various agreements in favor of the environment. Among the most famous are the Conference of Parties (COP) and Rota 2030, which aim to limit global warming to 1.5 °C by reducing the energy consumption and global emission levels. In order to comply with the international standards for energy consumption and pollutant emissions, the Brazilian government has been promoting the expansion of biofuels in the national energy matrix. Considering this scenario, the development of a novel internal combustion engine for the exclusive use of ethanol as a fuel, equipped with state-of-the-art technologies and employing modern design concepts, consists of an innovative and promising pathway for future mobility, from both environmental and technological outlooks. In this sense, this work presents a development procedure for a prototype turbo engine design powered by hydrated ethanol and assisted by water injection. The ethanol was selected due to its physicochemical properties, which allow the engine to achieve loads higher than 30 bar of IMEP, and also due to its availability as a renewable energy. Furthermore, a port water injection system was fitted to the engine in order to assist the combustion process by mitigating the knock tendency. Completely new the engine components were designed on CAD models and evaluated using FEM method for thermal and mechanical loads application. Furthermore, the predicted overall engine performance was obtained by carrying out a GT-PowerTM 1D simulation, whose results pointed to a maximum torque of 279 Nm from 2000 to 4000 rpm and an indicated peak power of 135 kW at 5500 rpm. With a maximum water-to-fuel ratio of 19.2%, the engine was able to perform its entire full load curve at full spark authority condition, a fact that makes the WI approach along with the ethanol fuel an attractive solution. As a result of the specific design of each engine component and geometric parameters defined based on modern design approaches, not previously used on an engine running exclusively on ethanol, a maximum indicated fuel conversion efficiency of 45.3% was achieved. Moreover, the engine was capable of achieving over 40% of the indicated fuel conversion efficiency in almost its entire full load curve.
Abstract: A gestão dos recursos energéticos globais tem estimulado o surgimento de diversos acordos em prol do meio ambiente. Entre os mais conhecidos estão a Conference of Parties (COP) e a Rota 2030, que visam limitar o aquecimento global a 1,5°C, reduzindo o consumo de energia e os níveis de emissões globais. Para atender aos padrões internacionais de consumo de energia e emissão de poluentes, o governo brasileiro vem promovendo a expansão dos biocombustíveis na matriz energética nacional. Diante desse cenário, o desenvolvimento de um novo motor de combustão interna para uso exclusivo do etanol como combustível, equipado com tecnologias modernas e empregando conceitos modernos de projeto, consiste em uma alternativa inovadora e promissora para o futuro da mobilidade. Nesse sentido, este trabalho apresenta um procedimento de desenvolvimento de um protótipo de motor turbo alimentado que usa o etanol hidratado como combustível e equipado com injeção indireta de água. O etanol foi selecionado devido às suas propriedades físico-químicas, que permitem ao motor atingir cargas superiores a 30 bar de IMEP, e também devido à sua disponibilidade como energia renovável. Além disso, um sistema de injeção indireta de água foi instalado no motor com o objetivo de auxiliar o processo de combustão, mitigando a tendência de detonação. Completamente novos os componentes do motor foram projetados em modelos CAD e avaliados pelo método FEM para aplicação de cargas térmicas e mecânicas. Além disso, o desempenho geral previsto do motor foi obtido por meio de uma simulação GT-PowerTM 1D, cujos resultados apontaram para um torque máximo de 279 Nm de 2000 a 4000 rpm e uma potência de pico indicada de 135 kW a 5500 rpm. Com uma relação WFR máxima de 19,2%, o motor foi capaz de realizar toda a sua curva de plena carga na condição de Full Spark Authority, fato que torna a abordagem de injeção de água junto com o etanol uma solução atrativa. Como resultado do desenvolvimento de cada componente do motor e dos parâmetros geométricos definidos com base em abordagens de projeto modernas, não utilizadas anteriormente em um motor que funciona exclusivamente com etanol, foi alcançada uma máxima eficiência de conversão de combustível indicada de 45,3%. Além disso, o motor foi capaz de atingir mais de 40% da eficiência de conversão de combustível indicada em quase toda a sua curva de plena carga.
Subject: Engenharia mecânica
Álcool
Motores de combustão interna
Motores a álcool
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA MECÂNICA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Engenharia Mecanica
Rights: Acesso Restrito
URI: http://hdl.handle.net/1843/50746
Issue Date: 31-Aug-2022
metadata.dc.description.embargo: 31-Aug-2024
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