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dc.contributor.advisor1Allan Claudius Queiroz Barbosapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2542913266521798pt_BR
dc.contributor.referee1Phillipe Scherre Mendespt_BR
dc.contributor.referee2Maria Aparecida Turcipt_BR
dc.creatorTaíssa Pires Maiapt_BR
dc.creator.Latteshttps://lattes.cnpq.br/7685623988533618pt_BR
dc.date.accessioned2023-03-09T17:40:38Z-
dc.date.available2023-03-09T17:40:38Z-
dc.date.issued2022-10-27-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50769-
dc.description.abstractThis dissertation aimed to analyze the process of making information available by the State Health Department within the scope of actions and services to promote the fight against the pandemic of COVID-19, during the years of 2020 and 2021. Health information is a right protected by the Brazilian Constitution and by the Law 8080/1990, and in times of outbreaks and diseases such as in the case of the pandemic, it is important to align the content produced and the strategies to ensure health, making it possible for the fellow citizens to meet their informational needs and the organization to take actions accordingly. The dissertation is structured in three theoretical axes: Information Management in Organizations; Health Risk Communication; and Health Information Organization. The methodology of the study addressed the description of the published content, format, and direction, as well as the timeliness and quality of the information produced, given the epidemiological evolution and the health needs of the state of Minas Gerais. An effort was made by the Minas Gerais State Health Department to make information about Covid-19 available in time. The results also point out that a large amount of information made freely available by research centers, governments and companies intensified the need to filter the content produced and effectively distinguish good information from what did not contribute to the scientific and informative debate. The absence of sectorial and strategic management, as well as the lack of training, standardization of organization and formatting of information, made it difficult to access and make the information available. The conclusions suggest the need to institutionalize a culture of continuous monitoring focused on learning and constant communication with the public, which should be intensified in a pandemic environment.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação teve como objetivo descrever e analisar o processo de disponibilização das informações pela Secretaria Estadual de Saúde, no âmbito das ações e serviços de promoção ao enfrentamento da pandemia do COVID-19, durante os anos de 2020 e 2021. Informação em saúde é um direito resguardado pela Constituição e pela Lei 8080/1990 e, em momentos de surtos e agravos como no caso da pandemia, é importante haver alinhamento entre o conteúdo produzido e a estratégia de saúde delimitada, para que o cidadão supra suas necessidades informacionais e a organização proporcione comportamento desejado. A dissertação foi estruturada em três eixos teóricos: Gestão da Informação em Organizações; Comunicação de Risco em Saúde; e Organização da Informação em Saúde. A metodologia do estudo abordou a descrição do conteúdo divulgado, formato e direcionamento, bem como tempestividade e qualidade das informações produzidas, dado a evolução epidemiológica e a necessidade de saúde do território de Minas Gerais. Foi verificado um esforço da Secretaria de Estado da Saúde de Minas Gerais em disponibilizar as informações sobre a Covid-19 em tempo de urgência. Os resultados apontam ainda que uma grande quantidade de informações disponibilizadas gratuitamente pelos centros de pesquisa, governos e empresas intensificaram a necessidade de se filtrar o conteúdo produzido e, efetivamente, distinguir informação de proveito daquilo que não contribuía ao debate científico e informativo. A ausência de responsáveis setoriais e estratégicos, bem como a falta de treinamento e de padronização de organização e formatação da informação, dificultaram o acesso e a disponibilização da informação. As conclusões sugerem a necessidade de institucionalização de um modelo de cultura de monitoramento contínuo, voltado para o aprendizado e constante comunicação com os cidadãos, devendo ser intensificada num ambiente de pandemia.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFACE - FACULDADE DE CIENCIAS ECONOMICASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Administraçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSaúde Públicapt_BR
dc.subjectPandemia da Covid-19pt_BR
dc.subjectInformação em Saúdept_BR
dc.subjectComunicação de Riscopt_BR
dc.subjectGestão da informaçãopt_BR
dc.subject.otherAdministraçãopt_BR
dc.subject.otherCOVID­19 (Doença)pt_BR
dc.subject.otherPandemiapt_BR
dc.titleInformação em Saúde no contexto da pandemia: Análise das ações da Secretaria de Estado de Saúde de Minas Gerais entre 2020 e 2021pt_BR
dc.title.alternativeHealth information in the context of the pandemic: Analysis of the actions for Health Department of Minas Gerais between 2020 and 2021pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
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