Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50820
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Giorgia Cecchinatopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8233662719868870pt_BR
dc.contributor.referee1Verlaine Freitaspt_BR
dc.contributor.referee2Marco Aurélio Werlept_BR
dc.contributor.referee3Federico Orsinipt_BR
dc.contributor.referee4Federico Sanguinettipt_BR
dc.creatorGuilherme Ferreirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6087220613850590pt_BR
dc.date.accessioned2023-03-12T13:42:45Z-
dc.date.available2023-03-12T13:42:45Z-
dc.date.issued2022-10-05-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50820-
dc.description.abstractAmong the numerous questions posed by Hegel’s philosophy of art to the later aesthetic debate, the question of “what is poetry and prose in art” is a subject that has so far received little attention from hegelian interpreters. It is true that the question of “the poetic and prosaic” is a matter that has already been the object of several investigations around the hegelian aesthetic text, but it is equally true that in none of the theses presented so far is it possible to identify a systematic and in-depth answer on the subject, except from the specific standpoint of “discursive poetic art” as it is presented in the last part of Hegel’s Courses in aesthetics. In view of this hiatus, the main hypothesis assumed in the development of this work, in all its unfoldings and deepening, concerns the structuring function played by the “authentic poetic” (or, more precisely, by the “fundamental poetic trait”) in the hegelian determination of romantic-modern art in general, especially painting and poetry. Ultimately, it is a matter of demonstrating that both Hegel’s “aesthetics” and “poetics” are articulated according to determinations of the same principle: artistic beautiful or ideal, being “the poetic” synonymous with the concept of the ideal and, therefore, a structural notion of the concept of art and the arts.pt_BR
dc.description.resumoEntre as inúmeras questões lançadas pela filosofia da arte de Hegel à posterioridade do debate estético, a pergunta sobre “o que seria poesia e prosa na arte” é um assunto que até agora recebeu escassa atenção por parte dos intérpretes hegelianos. É certo que a questão sobre “o poético e prosaico” é uma matéria que já serviu como objeto para várias investigações em torno do texto estético-hegeliano, mas é igualmente certo que em nenhuma das teses apresentadas até o momento é possível identificar uma resposta sistemática e aprofundada sobre o assunto, a não ser pelo viés específico da “arte poética discursiva”, tal como esta é apresentada na última parte dos Cursos de estética de Hegel. À vista desse hiato, a principal hipótese assumida no desenvolvimento deste trabalho, em todos os seus desdobramentos e aprofundamentos, diz respeito à função estruturante desempenhada pelo “poético autêntico” (ou, mais precisamente, pelo “traço poético fundamental”) na determinação hegeliana da arte romântica-moderna em geral, especialmente da pintura e da poesia. Em última análise, trata-se de demonstrar que tanto a “estética” quanto a “poética” de Hegel se apresentam articuladas segundo determinações de um mesmo princípio: o belo artístico ou ideal, sendo “o poético” sinônimo do conceito de ideal e, por conseguinte, uma noção estrutural do conceito de arte e das artes.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE FILOSOFIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Filosofiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relationPrograma Institucional de Internacionalização – CAPES - PrIntpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHegelpt_BR
dc.subjectEstéticapt_BR
dc.subjectFilosofia da artept_BR
dc.subjectIdealidadept_BR
dc.subjectPoeticidadept_BR
dc.subject.otherFilosofia - Tesespt_BR
dc.subject.otherArte - Filosofia - Tesespt_BR
dc.subject.otherEstética - Tesespt_BR
dc.subject.otherHegel, Georg Wilhelm Friedrich, 1770-1831pt_BR
dc.titleIdealidade como poeticidade das artes na estética de Hegelpt_BR
dc.title.alternativeIdeality as poeticity of the arts in Hegel's aestheticspt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9241-9199pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Idealidade como poeticidade das artes na estética de Hegel - TESE - Guilherme Ferreira.pdf4.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.