Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50854
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Edite Maria Oliveira da Rochapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5707581316608650pt_BR
dc.contributor.referee1Luis Ricardo Silva Queirozpt_BR
dc.contributor.referee2Paulo Augusto Castagnapt_BR
dc.contributor.referee3Fernando Lacerda Simões Duartept_BR
dc.creatorVinícius Eufrásio de Oliveirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9216193304288662pt_BR
dc.date.accessioned2023-03-13T17:45:51Z-
dc.date.available2023-03-13T17:45:51Z-
dc.date.issued2022-08-01-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50854-
dc.description.abstractIn the mid-eighteenth century, the opening of new roads between the main towns in the Brazilian province of Minas Gerais towards the deposits in Goiás led to the process of settlement of the vast hinterland located between the Grande and São Francisco rivers. This movement, driven by the civilizing project of the Portuguese Crown, fostered the creation of several community nuclei along the most usual routes which, over time, became villages and cities with an intense cultural activity. The present work is based on a documental investigation about the musical activities that took place in the region where the city of Formiga (MG, Brazil) is located today. This city was considered, at the time, one of the main entrances towards the hinterland and a strategic stopping point for traders, troops and groups of travellers. The research on primary sources provided the opportunity to collect and analyse still unpublished data which enabled us to understand the musical practices of the various social groups which constitute the local community throughout its formation. In this sense, we have consulted especially: 1) Public and personal collections; 2) Seasonal newspapers and magazine reports; 3) Iconographic material; 4) Travellers' and local memorialists' reports; 5) Judicial processes; 6) Musicographical documents; 7) Correspondence; and 8) Statements of former cultural agents who worked in the region during the first half of the twentieth century. All over this investigation, facts, spaces, institutions, trajectories of groups and people who produced and practiced music throughout Formiga’s history were identified, building a narrative not yet considered by local historiography. Thus, it is concluded that since the beginning of its settlement, a wide variety of musical practices occurred in the geographic space of Formiga. Those were fostered by a context initially favored by the intense traffic of people during the twentieth century, driven by the structural, political and cultural progress experienced by Formiguense’s community and expressed mainly by different local social groups. In a tripartite structure, this thesis presents at first the basis of the documentary and methodological structure that supported this musicological investigation. The second chapter intertwines the historiographical narrative of musical formation and development of this region along the 19th century. The third and last chapter that weaves 19th century themed stories selected from the initial structure.pt_BR
dc.description.resumoEm meados do século XVIII a abertura de novos caminhos entre as principais vilas da província brasileira de Minas Gerais rumo às jazidas em Goiás ocasionou o processo de povoamento do vasto sertão localizado entre os rios Grande e São Francisco. Esse movimento, impulsionado pelo projeto civilizatório da Coroa Portuguesa, fomentou a criação de diversos núcleos comunitários ao longo das rotas mais usuais que, com o passar do tempo, se tornaram vilarejos e cidades com uma intensa atividade cultural. O presente trabalho parte de um levantamento documental sobre as atividades musicais que ocorreram na região onde hoje está situada a cidade de Formiga (MG, Brasil), considerada, na época, como umas das principais entradas em direção ao sertão e ponto estratégico de parada para comerciantes, tropas e grupos de viajantes. A pesquisa em fontes primárias oportunizou o levantamento e a análise de dados ainda inéditos e que possibilitaram alcançar a compreensão sobre as práticas musicais dos variados grupos sociais que compuseram a comunidade local ao longo de sua formação. Neste sentido, foram consultados especialmente: 1) Fundos documentais localizados em acervos públicos e pessoais; 2) Reportagens de jornais e revistas de época; 3) Evidências imagéticas; 4) Relatos de viajantes e memorialistas locais; 5) Processos judiciais; 6) Documentos musicográficos; 7) Correspondências; e 8) Depoimentos de antigos agentes culturais que atuaram na região na primeira metade do século XX. No âmbito desta investigação, foram identificados fatos, espaços, instituições, trajetórias de grupos e pessoas que produziram e praticaram música em Formiga ao longo de sua história, construindo uma narrativa ainda não considerada pela historiografia local. Desde o início de sua povoação, ocorreu no espaço geográfico de Formiga uma ampla variedade de práticas musicais fomentadas por um contexto favorecido inicialmente pelo intenso trânsito de pessoas e, especialmente a partir do século XX, impulsionadas pelo progresso estrutural, político e cultural vivenciado pela comunidade formiguense e expresso sobretudo pelos diferentes grupos sociais locais. Assim, numa estrutura tripartida, esta tese apresenta numa primeira parte a base da estrutura documental e metodológica que sustentaram esta investigação musicológica, uma segunda parte que entrelaça a narrativa historiográfica da formação e desenvolvimento musical nesta região no longo século XIX e, uma terceira parte, que tece histórias temáticas novecentistas selecionadas a partir da estrutura inicial.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMúsica em Minas Geraispt_BR
dc.subjectBandas de Músicapt_BR
dc.subjectHistória de Formiga/MGpt_BR
dc.subjectMusicologia Históricapt_BR
dc.subjectHistória da Música Brasileirapt_BR
dc.subjectArquivologia Musicalpt_BR
dc.subject.otherMúsica - Tesespt_BR
dc.subject.otherMusicologiapt_BR
dc.subject.otherMúsica e história - Formiga (MG)pt_BR
dc.subject.otherBandas (Música)pt_BR
dc.titleMúsica na Princesa D'Oeste Mineiro: uma cartografia das práticas, formações e espaços educativos em Formigapt_BR
dc.title.alternativeMusic at Princesa D'Oeste Mineiro: a cartography of practices, training and educational spaces in Formigapt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESE DOUTORADO VINÍCIUS EUFRÁSIO - VERSÃO FINAL DIGITAL (1).pdf28.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.