Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/50900
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Luana Macieira Barbosa | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-03-14T21:39:34Z | - |
dc.date.available | 2023-03-14T21:39:34Z | - |
dc.date.issued | 2020-12 | - |
dc.citation.volume | 22 | pt_BR |
dc.citation.spage | 87 | pt_BR |
dc.citation.epage | 103 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.20337/ISSN2179-3514revistaENTREMEIOSvol22pagina87a103 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2179-3514 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/50900 | - |
dc.description.abstract | To understand how intelligibility occurs in discourses of scientific journalism, this paper observes the process of re-contextualization that transforms scientific papers in journalistic articles. We analyzed one paper written by a researcher from Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) and the journalistic article that was written according to this paper and published in Boletim UFMG. The process of re-contextualization was observed according to categories created by Ciapuscio (1997). We realized that journalists use several strategies of re-contextalization to guarantee that their texts are understood by public and that texts more understandable help in the development of a scientific culture that gives citizens the power of critical thinking in scientific themes. | pt_BR |
dc.description.resumo | Para entender a inteligibilidade de discursos do jornalismo científico, este artigo observa o processo de recontextualização que transforma artigos científicos em matérias jornalísticas. Para isso, analisamos um artigo científico escrito por um pesquisador da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e a matéria jornalística referente a este artigo e que foi publicada no Boletim UFMG. O processo de recontextualização foi observado por meio de categorias elaboradas por Ciapuscio (1997). Percebemos que os jornalistas utilizam estratégias de recontextualização para fazer com que seus textos sejam melhor compreendidos e que textos mais inteligíveis permitem o desenvolvimento de uma cultura científica que dota os cidadãos de pensamento crítico sobre temas relacionados às ciências. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | MEDICINA - FACULDADE DE MEDICINA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Entremeios: Revista de Estudos do Discurso | - |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Recontextualização | pt_BR |
dc.subject | Divulgação científica | pt_BR |
dc.subject | Jornalismo científico | pt_BR |
dc.subject | Discurso | pt_BR |
dc.subject.other | Divulgação científica | pt_BR |
dc.subject.other | Jornalismo cientifico | pt_BR |
dc.subject.other | Análise do discurso | pt_BR |
dc.title | A recontextualização como estratégia de inteligibilidade no jornalismo científico | pt_BR |
dc.title.alternative | Recontextualization as an intelligibility strategy in scientific journalism | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | http://www.entremeios.inf.br/index.php?issue=22 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-0360-9084 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A recontextualização como estratégia de inteligibilidade no jornalismo científico.pdf | 500.5 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.