Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50936
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAna Carolina Correia Almeidapt_BR
dc.date.accessioned2023-03-15T21:55:30Z-
dc.date.available2023-03-15T21:55:30Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume13pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.identifier.doi10.15448/1984-4301.2020.4.37482pt_BR
dc.identifier.issn1984-4301pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50936-
dc.description.abstractThis paper presents a study of the process of appropriation of digital literacy experienced by students of distance undergraduate courses at the Federal University of Minas Gerais - FUMG. The objective is to investigate the online reading practices used by students, through the digital environments available for academic studies. In its methodology, although essentially interpretative and qualitative, at specific moments of data processing, the research also involves the quantitative approach. Data collection was performed using an online question-naire and navigation simulation. The results show that students perform skills and strategies of navigation and reading online efficiently, despite realizing a lack of these students in doing a more accurate investigative research. We noticed that the new classroom and the new notebook are challenges that require old and new practices and bring a new textuality in which the screen breaks the superficiality of the printed text in a broader and more current conception of reading, causing not only material changes, as well as the way in which information is presented.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho apresenta um estudo do processo de apropriação do letramento digital experenciado por alunos de cursos de graduação a distância da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). O objetivo é investigar as práticas de leitura on-line utilizadas pelos alunos, por meio dos diversos ambientes digitais disponíveis para os estudos acadêmicos. Em sua metodologia, embora essencialmente interpretativa e qualitativa, em momentos específicos de tratamento dos dados, a pesquisa envolve também a abordagem quantitativa. A coleta de dados foi realizada a partir de questionário on-line e de simulação de navegação. Os resultados evidenciam que os alunos realizam habilidades e estratégias de navegação e de leitura on-line eficientemente, apesar de perceber uma carência desses alunos em fazer uma pesquisa investigativa mais apurada. Percebemos que a nova sala de aula e o novo caderno são desafios que requerem velhas e novas práticas e que trazem uma nova textualidade na qual a tela rompe a superficialidade do texto impresso em uma concepção mais ampla e atual de leitura, provocando não só mudanças materiais, assim como a maneira pela qual as informações são apresentadas.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCAED - CENTRO DE APOIO A EDUCACAO A DISTANCIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofLetrônica-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNavegação em ambientes digitaispt_BR
dc.subjectLetramento digitalpt_BR
dc.subjectEducação a distânciapt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherLetramento digitalpt_BR
dc.subject.otherEnsino à distânciapt_BR
dc.titleNavegação em ambientes digitais: práticas de letramento digital na educação a distânciapt_BR
dc.title.alternativeNavigation in digital environments: digital literacy practices on distance educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/letronica/article/view/37482pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6778-8715pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.