Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50954
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGlauciene Silva Martins Glaucienept_BR
dc.creatorDaniel Paulino Teixeira Lopespt_BR
dc.creatorÉlida Patrícia De Souzapt_BR
dc.creatorAllan Claudius Queiroz Brabosapt_BR
dc.date.accessioned2023-03-16T15:32:03Z-
dc.date.available2023-03-16T15:32:03Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage153pt_BR
dc.citation.epage176pt_BR
dc.identifier.doi10.15600/1679-5350/rau.v14n2p153-176pt_BR
dc.identifier.issn16795350pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50954-
dc.description.abstractThis research paper discusses how individual performance management practices have been implemented to support and to foster innovation. Brazilian and Portuguese organizations are increasingly pursuing innovation, according to recent results from Innovation Research in Brazil (PINTEC) and Community Innovation Survey (CIS) in Portugal. These surveys have its flaws in identifying certain aspects of how organizations implement innovations. The research presented in this paper tackles the following question: How are individual performance management practices being implemented in order to support and to foster innovation? Taking a qualitative approach, this research is based on multiple case studies of 6 organizations from Brazil and 5 from Portugal. Sectors included pharmaceutical, energy, infrastructure, aviation, cosmetics, information technology, mining, automotive, and agricultural research. Data collection encompassed innovation - and HR- related documents and interviews with line managers responsible for innovation management and HR management departments. Content analysis was used to categorize and analyse the collected data. The research results indicate relevant categories to connect innovation and HR performance management. It can be seen that policies and practices that connect individual performance management, competency models and business performance emerge as bridges between innovation and individual outcomes at work. However, performance management must go beyond the assessment tool per se and incorporate work plans or action plans for people developing innovations, plan and follow up competences and performance, promote feedback, among others. Companies denote more emphasis on performance evaluation as something instrumental and limited than the broader management of individual performance and, why not, its link to organizational performance. This paper defends the need for more systemic and grounded articulation between HR practices and innovation that promote competitiveness, making explicit the contribution of individuals and groups to organizational results.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo discute como práticas de gestão de desempenho individual estão sendo implementadas para apoiar e promover a inovação. Organizações brasileiras e portuguesas estão cada vez mais buscando inovar, como pode mostram resultados recentes da Pesquisa de Inovação (PINTEC), no Brasil, e do Inquérito Comunitário à Inovação (CIS), em Portugal. Considerando que esses surveys possuem fragilidades em identificar certos aspectos ligados a como as organizações implementam inovações, a pesquisa apresentada neste artigo busca responder como práticas de gestão de desempenho individual estão sendo implementadas para apoiar e promover a inovação. A partir de uma abordagem qualitativa, esta pesquisa baseou-se na realização de estudos de casos múltiplos de 6 organizações no Brasil e de 5 em Portugal. Foram abrangidas empresas dos setores farmacêutico, energia, infraestrutura, aviação, cosméticos, tecnologia da informação, mineração, automotivo e de pesquisa na área de agricultura. A coleta de dados envolveu documentos ligados a inovação e recursos humanos e entrevistas com gerentes responsáveis pela gestão da inovação e pelos departamentos de recursos humanos. A análise de conteúdo foi utilizada para categorizar e analisar os dados obtidos. Os resultados indicam categorias relevantes para conectar inovação e gestão de desempenho de recursos humanos, sendo que políticas e práticas que interligam gestão do desempenho, modelos de competência e resultados organizacionais surgem como pontes entre inovação e resultados individuais no trabalho. Uma conclusão importante, contudo, é que gestão de desempenho deve ir além do instrumento de avaliação per se e incorporar planos de trabalho ou planos de ação para pessoas que desenvolvem inovações, planejar e acompanhar competências e desempenho, promover feedback, entre outros aspectos. Além disso, o artigo defende a necessidade de uma articulação mais sistêmica e fundamentada entre práticas de RH e inovação que sejam capazes de promover a competitividade, tornando explícita a contribuição dos indivíduos e grupos para os resultados organizacionais.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Administração da UNIMEPpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInovaçãopt_BR
dc.subjectAvaliação de Desempenhopt_BR
dc.subjectRecursos Humanospt_BR
dc.subject.otherDesenvolvimento organizacionalpt_BR
dc.subject.otherRecursos humanospt_BR
dc.titlePráticas de gestão de desempenho voltadas para a inovação: a experiência de organizações portuguesas e brasileiraspt_BR
dc.title.alternativePerformance management practices towards innovation: the experience of brazilian and portuguese organizationspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.raunimep.com.br/ojs/index.php/rau/article/view/892/682pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PRÁTICAS DE GESTÃO DE DESEMPENHO VOLTADAS PARA A IN.pdf721.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.