Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50974
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGraziela Valadares Gomes de Mello Viannapt_BR
dc.date.accessioned2023-03-17T11:55:55Z-
dc.date.available2023-03-17T11:55:55Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume5pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage97pt_BR
dc.citation.epage114pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21814/rlec.295pt_BR
dc.identifier.issn2183-0886pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50974-
dc.description.abstractWe present in this paper a postdoctoral research that aims to understand the representa-tions-synthesis of Brazil and the USA in Europe through jazz, samba and dances originating from these musical genres. We supposed that they are related to the transformations that occurred in the urban textual landscape in the inter-war period. Transformations related to the soundscape, with popular music coming from other cultures; by the new social dances related to these songs practiced in the dances and transformed into spectacle at the music halls; by the new fashion, which allows the female body to dance freely; by the graphic arts and architecture that, under the influence of art deco, “simplify” the romantic art nouveau shapes. We believe that such musical genres can be considered as a mark of the Americas in Europe. So in this text, we will outline the arrival of the new musical genres of the Americas in Paris, observing the transformation in the texture of the urban textual landscapes of Paris from the materialities that make up this texture: Art Deco façades and the signs of the dancings that shelter new music from the Americas; the advertising posters of balls, dancings and music halls; the fashion possibly influenced by the new dances from America, and, finally, the jazz and samba songs composed between the two Worlds Wars that mention Paris.pt_BR
dc.description.resumopresente artigo apresenta resultados preliminares de um projeto de pesquisa pós-doutoral que tem como objetivo principal entender as representações-síntese do Brasil e dos EUA na Europa por meio do jazz e do samba, relacionadas às transformações estéticas ocorridas em Paris e em Lisboa no período entre-Guerras. Transformações que passam pela paisagem sonora urbana, pelas novas danças sociais relacionadas a estas músicas praticadas nos bailes e transformadas em espetáculo nos music halls; pela moda, que libera o corpo feminino para dançar livremente; pelas artes gráficas e na arquitetura que, sob a influência do art déco, “simplificam” as formas românticas art nouveau. Acreditamos que os então novos gêneros musicais possam ser considerados como uma marca das Américas no Velho Continente. Neste artigo, apresentamos resultados parciais da pesquisa ao traçarmos um panorama das transformações na paisagem textual urbana de Paris e da chegada das novas músicas das Américas, observando materialidades que constituem a tessitura das paisagens textuais urbanas da capital francesa: as fachadas art déco e os letreiros dos dancings, os cartazes publicitários dos bailes e dos espetáculos, a moda possivelmente influenciada pelas novas músicas e danças e canções interpretadas por artistas brasileiros e norte-americanos naquele período que fazem alusão a Paris.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Lusófona De Estudos Culturais-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPaisagem urbanapt_BR
dc.subjectSambapt_BR
dc.subjectJazzpt_BR
dc.subjectParispt_BR
dc.subjectPeríodo entre Guerraspt_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subjectArtespt_BR
dc.subject.otherSambapt_BR
dc.subject.otherJazzpt_BR
dc.subject.otherParis (França)pt_BR
dc.subject.otherArtept_BR
dc.subject.otherSéculo XXpt_BR
dc.titleSamba e jazz além mar: a paisagem textual urbana de Paris no período entre-guerras com a chegada das músicas das Américaspt_BR
dc.title.alternativeSamba and jazz overseas: the textual urban landscape of Paris between the two World Wars with the arrival of the new music from Americapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://rlec.pt/index.php/rlec/article/view/1881pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8742-5559pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
grazielaSambaJazz.pdf5.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.