Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51217
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEliane Ferreira Campos Vieirapt_BR
dc.creatorMarcos Elias Salapt_BR
dc.creatorAndreza Regina dos Santos Marzagãopt_BR
dc.date.accessioned2023-03-24T20:37:10Z-
dc.date.available2023-03-24T20:37:10Z-
dc.date.issued2020-12-22-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage167pt_BR
dc.citation.epage190pt_BR
dc.identifier.issn1519-7883pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51217-
dc.description.abstractThe present work presents the report of an experience that aimed to reflect on the possibilities and limitations of the construction of the spatial notion by children aged four and five in the 2019 school year at EMEI (Municipal School of Early Childhood Education) Jardim Leblon in Belo Horizonte /MG. Through the proposition of observing the possibilities of building spatial skills with children, the experimentation now proposed consisted of mobilizing aspects related to spatial reasoning through activities in the classroom for children to appropriate the concepts of laterality, space representation and visual perception. . Representation through drawing composes the study from the perspective of the student and his understanding of spatial thinking. Since students are in the first stage of Education, actions and activities were aimed at this stage. The construction of spatial notions in early childhood allows children to develop an understanding of the spaces in which they relate and live.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho traz o relato de uma experiência que teve como objetivo refletir sobre as possibilidades e limitações da construção da noção espacial pelas crianças de quatro e cinco anos no ano letivo de 2019 na EMEI (Escola Municipal de Educação Infantil) Jardim Leblon em Belo Horizonte/MG. Através da proposição de observar as possibilidades de construção de habilidades espaciais com crianças, a experimentação ora proposta consistiu em mobilizar aspectos relacionados ao raciocínio espacial através de atividades em sala de aula para as crianças se apropriarem dos conceitos de lateralidade, representação do espaço e percepção visual. A representação através do desenho compõe o estudo na perspectivada do aluno e da sua compreensão quanto ao pensamento espacial. Uma vez que os alunos se encontram na primeira etapa da Educação, as ações e as atividades foram voltadas para essa fase. A construção de noções espaciais na primeira infância permite que as crianças desenvolvam a compreensão dos espaços que em que ela se relaciona e vive.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofSobre Tudopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNoções espaciaispt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectEsquema corporalpt_BR
dc.subjectDesenhopt_BR
dc.subject.otherPercepção espacial nas criançaspt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherDesenho infantilpt_BR
dc.subject.otherPrática pedagógicapt_BR
dc.titlePráticas pedagógicas ligadas a construção do pensamento espacial na educação infantilpt_BR
dc.title.alternativePedagogical practices linked to the construction of spatial thinking in early childhood educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://ojs.sites.ufsc.br/index.php/sobretudo/article/view/4344pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8419-0064pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9943-0224pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4350-1633pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.