Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51221
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFrancis Arthuso Paivapt_BR
dc.date.accessioned2023-03-24T20:39:45Z-
dc.date.available2023-03-24T20:39:45Z-
dc.date.issued2020-03-31-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage15pt_BR
dc.citation.epage31pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/1982-4017-200102-9618pt_BR
dc.identifier.issn1982-4017pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51221-
dc.description.abstractCollaborative writing is carried out with participation of writers in shared authorship. Characteristics of collaborative writing – as a group reach consensus prematurely, poor communication, and one member not seeing the other's work – generate stylistic differences and unconscious edits, which cause coherence issues. The purpose of this article is to verify the maintenance of the discursive topic in a review produced in collaboration on a wiki portal by high school students. The assumption was that maintaining the discursive topic in collaborative writing would be more laborious for the writers involved, because it requires group consensus negotiation. The maintenance of the discursive topic was verified and an interview with the group was performed for data analysis. The result points cause-effect relationship between characteristics of collaborative writing and maintenance of the topic, what impaired the production of coherence in the review.pt_BR
dc.description.resumoA escrita colaborativa é realizada com a participação de escritores em autoria compartilhada. As características da escrita colaborativa – como grupo chegar a consenso prematuramente, pouca comunicação e um integrante não enxergar o trabalho do outro – geram diferenças estilísticas e edições inconscientes, que causam problemas de coerência. O objetivo é verificar a manutenção do tópico discursivo de resenha produzida em colaboração em portal wiki por estudantes de Ensino Médio. A hipótese é que a manutenção do tópico discursivo na escrita colaborativa fosse mais trabalhosa para os escritores envolvidos, uma vez que exige negociação de consenso do grupo. A manutenção do tópico discursivo foi verificada, e foi realizada entrevista como grupo para análise dos dados. O resultado aponta relação de causa e efeito entre características da escrita colaborativa e manutenção do tópico, que prejudicou a produção de coerência na resenha.pt_BR
dc.description.sponsorshipOutra Agênciapt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCOLTEC - COLEGIO TECNICOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofLinguagem em (Dis)cursopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscrita colaborativapt_BR
dc.subjectWikispt_BR
dc.subjectTópico discursivopt_BR
dc.subjectCoerênciapt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa - Escritapt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa - Análise do discursopt_BR
dc.subject.otherColaboração onlinept_BR
dc.subject.otherWiki (Computação)pt_BR
dc.subject.otherProdução de textospt_BR
dc.titleManutenção do tópico discursivo em resenha com autoria compartilhada de escrita colaborativa em wikipt_BR
dc.title.alternativeMaintenance of discursive topic in student review with shared authorship in wiki collaborative writingpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/7305pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9083-3342pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.