Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51352
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAlfredo Ribeiro da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2023-03-29T22:31:14Z-
dc.date.available2023-03-29T22:31:14Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.issue6; 26pt_BR
dc.citation.spage810pt_BR
dc.citation.epage821pt_BR
dc.identifier.issn2317-398Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51352-
dc.description.abstractMapping vocal effects and analysis ofthe relationships between lyrics, music and body expressions in the performance of Black is Beautiful (1971), by Paulo Sergio Valle (1940) and Marcos Valle (1943), performed in 1972by Elis Regina (1945-1982) in the German TV special 1 Plus, on Südwestfunks Channel in partnership with Globo. This study, which uses mAAVm (Method of Analysis of Audio and Music Videos) and its tools, describes and compares occurrences of word’smeanings in the poem (semantics and affectiveconnotations), vocal effects in sound spectrograms of eight vocal effects (portamento, vibrato, scoop, yodel, drive, fry, timbristic modulation and noisy breathing) and gestures (facial, head, torso and arms). The results reveal that the interpreter builthis performances based on meticulous planning, creating synchrony emphases and establishing clear relationships in the trinomial formed by text (or context), sounds and gestures.pt_BR
dc.description.resumoMapeamento de efeitos vocais e análise das relações entre a letra, a música e as expressões corporais na performance de Black is Beautiful (1971), dos compositores Paulo Sergio Valle (1940) e Marcos Valle (1943), realizada em 1972 pela cantora Elis Regina (1945-1982) no 1 Plus, um especial da TV alemã Südwestfunksem parceria com a Globo. Este estudo, que recorre ao mAAVm (Método de Análise de Áudios e Vídeos de Música) e suas ferramentas, descreve e compara ocorrências de sentidos de palavras no poema (semânticos e conotações afetivas), efeitos vocais em espectrogramas sonoros de oito efeitos vocais (portamento, vibrato, scoop, yodel, drive, crepitação, modulação timbrística e respiração ruidosa) e gestos (faciais, cabeça, tronco e braços). Os resultados revelam que a intérprete construía suas performances com base em um planejamento minucioso, criando ênfases de sincronia e estabelecendo claras relações no trinômio formado por texto (ou contexto), sons e gestual.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIGC - INSTITUTO DE GEOCIENCIASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofSimpósio Brasileiro de Pós-Graduandos em Música; Colóquio do Programa de Pós-Graduação em Música da UNIRIOpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectElis Reginapt_BR
dc.subjectBlack is Beautifulpt_BR
dc.subjectEfeitos vocaispt_BR
dc.subject.otherRegina, Elis, 1945-1982pt_BR
dc.subject.otherExpressão corporalpt_BR
dc.subject.otherVozpt_BR
dc.subject.otherCanto - Interpretação (Fraseado, dinâmica, etc)pt_BR
dc.subject.otherMúsica - Interpretação (Fraseado, dinâmica, etc)pt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.titleElis Regina em Black is Beautiful (1970), de Marcos Valle e Paulo Sergio Vallept_BR
dc.title.alternativeElis Regina in Black is Beautiful (1970) by Marcos Valle and Paulo Sérgio Vallept_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttp://seer.unirio.br/simpom/article/view/10724pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Elis Regina em Black is Beautiful (1970), de Marcos Valle e Paulo Sergio Valle.pdf659.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.