Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51457
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarcello Peixoto Baxpt_BR
dc.creatorLuiz Gustavo da Fonseca Ferreirapt_BR
dc.creatorLivia Marangon Duffles Teixeirapt_BR
dc.creatorAlexandre Magnopt_BR
dc.date.accessioned2023-03-31T20:23:27Z-
dc.date.available2023-03-31T20:23:27Z-
dc.date.issued2017-06-30-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.issue54pt_BR
dc.identifier.issn0103-3557pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51457-
dc.description.abstractDespite the increasing attention that Enterprise Content Management has received from companies, few researchers have scientifically explored the concept. There is a gap between academic research and the practice of ECM, and researchers are challenged to investigate this area that is increasingly gaining strength outside academia. It is a knowledge domain poorly researched and lacking in theories, techniques, and systematic and rigorous methods. To meet part of that need, the article provides an introductory conceptual analysis of ECM. The goal is to establish a theoretical framework that serves as a thorough introduction to ECM as a scientific theme. This purpose is achieved through an analysis of the field based on four of its pillars: (1) components; (2) perspectives; (3) development; and (4) strategic aspects. A literature review is carried out, with the backdrop of the four pillars mentioned, as well as the experiences of authors in a PD&I project, when they identified the lack of more rigorous literature in the area. The literature survey tried to summarize the key concepts believed to make up the ECM field. It follows that the ECM is a new and wide field of research that provides researchers of information science many problems to be studied. However, research exploring scientifically the concepts of the area are scarce in Brazil.pt_BR
dc.description.resumoA Gestão de Conteúdo Corporativo (ou ECM -Enterprise Content Management, acrônimo em língua inglesa) tem recebido das empresas mais atenção do que o olhar de poucos pesquisadores em explorar cientificamente o conceito. A lacuna entre a pesquisa acadêmica e a prática do ECM torna-se um desafio aos pesquisadores a investigarem essa área que ganha cada vez mais força fora da academia. Trata-se de um domínio de conhecimento ainda pouco pesquisado e carente de teorias, técnicas e métodos sistemáticos e rigorosos. Com vistas a suprir parte dessa carência, o artigo traz uma análise conceitual introdutória da Gestão de Conteúdo Corporativo. O objetivo visa estabelecer uma fundamentação teórica que sirva como uma introdução rigorosa e de caráter científico ao tema. Esse propósito é alcançado por meio de uma análise do campo feita sobre quatro de pilares: (1) componentes; (2) perspectivas; (3) desenvolvimento; e (4) aspectos estratégicos. A metodologia de pesquisa seguiu uma revisão bibliográfica. No levantamento da literatura, procurou-se sintetizar os conceitos-chave que, acredita-se, conformam o campo do ECM. Conclui-se que o ECM é um novo e amplo campo de investigações que oferece,aos pesquisadores da Ciência da Informação,diversos problemas a serem estudados. Contudo pesquisas explorando de forma rigorosa os conceitos da área são escassas no Brasil.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - DEPARTAMENTO DE TEORIA E GESTÃO INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofÁGORA: Arquivologia Em Debatept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRevisão de literaturapt_BR
dc.subjectGestão de Conteúdo Corporativopt_BR
dc.subjectEnterprise Content Management – ECMpt_BR
dc.subject.otherRevisão de textospt_BR
dc.subject.otherGestão da informaçãopt_BR
dc.titleGestão de conteúdo corporativo: uma análise conceitualpt_BR
dc.title.alternativeEnterprise Content Management: theoretical and practical pointpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/635pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0503-3031pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9728-3905pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gestão de conteúdo corporativo: uma análise conceitual438.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.