Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51458
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorHenrique Rodrigues Leroypt_BR
dc.creatorMaria Elena Pires Santospt_BR
dc.date.accessioned2023-03-31T20:23:45Z-
dc.date.available2023-03-31T20:23:45Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage21pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18554/rs.v6i3.2339pt_BR
dc.identifier.issn19833873pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51458-
dc.description.abstractThe present article aims at reflecting about how translingual (CANAGARAJAH, 2013; GARCÍA & WEI, 2014), transcultural (GUILHERME & DIETZ, 2014; ORTÍZ, 2002) and decolonial discursive practices (MIGNOLO, 2013) are enacted in a Portuguese as an Additional Language classroom in a transborder context at the Federal University of Latin American Integration (UNILA) - located in the city of Foz do Iguaçu, Paraná, Brazil in the Triple Border with Paraguay and Argentina - and also, this paper aims at how these practices can make visible the students´ and the professor´s performative identities (PINTO, 2007) in a Portuguese as an Additional Language classroom at UNILA. These discursive practices were uttered through oral presentations produced by the students for a final paper assigned in the discipline of Portuguese as an Additional Language. The theme of these oral presentations was the Paraguay War or the Triple Alliance War occurred in South America in the nineteenth century. As a result, these activities, which were applied in a Portuguese as an Additional Language classroom at UNILA, rearranged, recombined and made visible the students´ and the professor´s performative identities through the translingual, transcultural and decolonial practices.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo tem o objetivo de refletir sobre como as práticas translíngues (CANAGARAJAH, 2013; GARCÍA & WEI, 2014), as transculturalidades (GUILHERME & DIETZ, 2014; ORTÍZ, 2002) e os estudos decoloniais (MIGNOLO, 2013) estão manifestados na sala de aula de Língua Portuguesa Adicional (PLA) em contexto transfronteiriço, na Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA) - localizada na cidade de Foz do Iguaçu, Paraná, Brasil, na Tríplice Fronteira com o Paraguai e a Argentina - e como tais manifestações podem (in)visibilizar as identidades performativas (PINTO, 2007) dos alunos e do professor. Tais práticas locais de linguagens foram concretizadas por meio de apresentações orais produzidas para um trabalho final na disciplina de Português Língua Adicional (PLA) que versou sobre a Guerra do Paraguai. Concluimos que as atividades aplicadas no contexto de sala de aula de PLA na UNILA puderam, por meio das práticas translinguajeiras, transculturais e decoloniais, recombinar, ressignificar e visibilizar as identidades performadas dos sujeitos aprendizes e do professor, abrindo possibilidades para que transitem por uma multiplicidade de terceiros lugares e terceiras margens, colaborando ativamente nas diversas redes configuradas pelos territórios transnacionais.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista do Sellpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstudos Decoloniaispt_BR
dc.subjectLíngua Portuguesa Adicionalpt_BR
dc.subjectIdentidades performativaspt_BR
dc.subjectTransculturalidadespt_BR
dc.subjectTranslinguagenspt_BR
dc.subjectUNILApt_BR
dc.subject.otherLinguísticapt_BR
dc.titleAs práticas discursivas translinguajeiras, transculturais e decoloniais e as (in)visibilidades das identidades performativas dos sujeitos na sala de aula de língua portuguesa adicional em contexto transfronteiriçopt_BR
dc.title.alternativeTRANSLINGUAL, TRANSCULTURAL AND DECOLONIAL DISCURSIVE PRACTICES AND THE (IN)VISIBILITIES OF THE SUBJECTS ́ PERFORMATIVE IDENTITIES IN THE PORTUGUESE AS AN ADDITIONAL LANGUAGE CLASSROOM IN A TRANSBORDER CONTEXTpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/sell/article/view/2339pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2902-1713pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1979-2090pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.