Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51481
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dc.creatorEly Bergo de Carvalhopt_BR
dc.date.accessioned2023-04-03T14:00:15Z-
dc.date.available2023-04-03T14:00:15Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume36pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage28pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/1980-436920170000000011pt_BR
dc.identifier.issn1980-4369pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51481-
dc.description.abstractThe representations found in textbooks are one of the elements that report the historical awareness produced in a modern society. The objective of this study is to understand the representations of industrialization and how they are associated with the idea of progress in Brazilian history textbooks for high school, published between 1972 and 2012. Through the analysis of 88 books, it was clear, initially, that the history of the representation of progress can be presented as a “national redemption”. Subsequently, the discourse of progress is shifted to social inequality and, only in the twentyfirst century, did environmental inequality begin to be discussed. However, the persistence of a representation of industrialization as progress continues to be part of the academic narrative of the history of Brazil.pt_BR
dc.description.resumoAs representações presentes nos livros didáticos são um dos elementos que informam a consciência histórica produzida em uma sociedade moderna. O objetivo desta pesquisa é entender as representações de industrialização e como elas estão associadas à ideia de progresso nos livros didáticos de história do Brasil voltados para o Ensino Médio e publicados entre 1972 e 2012. Da análise de 88 livros, depreende-se, inicialmente, que a história da representação de progresso pode ser apresentada como a “redenção nacional”. Posteriormente, o discurso de progresso é deslocado para a desigualdade social e, apenas no século XXI, a desigualdade ambiental começa a ser problematizada. Todavia, a persistência de uma representação da industrialização como progresso continua a fazer parte da narrativa escolar da história do Brasil.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE HISTÓRIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofHistória (São Paulo)-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLivro didáticopt_BR
dc.subjectEnsino de históriapt_BR
dc.subjectMeio ambientept_BR
dc.subjectProgressopt_BR
dc.subjectIndustrializaçãopt_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subject.otherLivros didáticospt_BR
dc.subject.otherHistória do Brasil (Ensino médio) Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherIndustrializaçãopt_BR
dc.subject.otherDesenvolvimento econômicopt_BR
dc.titleIndustrialização enquanto progresso nos livros didáticos de história do Brasil, 1972-2012pt_BR
dc.title.alternativeIndustrialization through progress in Brazilian History textbooks, 1972-2012pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/his/a/mF4sGsBzCxRm7CGQmqBwWtb/abstract/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9271-9033pt_BR
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