Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51653
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorYuri Bento Marquespt_BR
dc.creatorMarcello Peixoto Baxpt_BR
dc.creatorGeraldo Lopes Júniorpt_BR
dc.creatorGustavo Henrique Silva de Souzapt_BR
dc.creatorEduardo Cardoso Melopt_BR
dc.date.accessioned2023-04-05T23:11:16Z-
dc.date.available2023-04-05T23:11:16Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage10pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5380/atoz.v11i0.82605pt_BR
dc.identifier.issn2237-826Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51653-
dc.description.abstractIntroduction: Opening government databases can positively contribute to democracy, transparency and social control, as it provides opportunities for citizens to access, reuse, modify and redistribute non-confidential information from public bodies. However, not all data of interest to society are currently published in open formats. This study verifies whether the data referring to the Federal Institutes of Education, Science and Technology, which are commonly requested from the Office of the Comptroller General by civil society, are being cataloged in the Brazilian Open Data Portal. Method: Quantitative research was conducted on the Brazilian Open Data Portal with the support of the documentary research technique, which allowed us to analyze the datasets published by the Federal Institutes. An index was created to analyze each of the 14 collected themes, which originated a quantitative indicator used to compare the results of each Federal Institute involved in the research. Results: It was identified that 73.70% of the Federal Institutes cataloged at least one dataset on the Brazilian Open Data Portal. However, there were strikingly several gaps in the availability of open data by these institutions, in addition to the low adherence to opening data in accordance with the recommendations of the Office of the Comptroller General. Conclusions: Studies such as the one carried out in this paper contribute to the Public Administration, especially considering the context of Federal Institutes, to have subsidies that indicate points for improvement with regard to society’s demands on transparency and governance.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: A abertura das bases de dados governamentais pode contribuir positivamente com a democracia, transparência e controle social, pois oportuniza ao cidadão o acesso, reutilização, modificação e redistribuição livre das informações não sigilosas dos órgãos públicos. Porém, nem todos os dados de interesse da sociedade se encontram publicados em formatos abertos no presente momento. Esse estudo verifica se os dados referentes aos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, que são comumente solicitados à Controladoria-Geral da União pela sociedade civil, estão sendo catalogados no Portal Brasileiro de Dados Abertos. Método: Foi conduzida uma pesquisa quantitativa no Portal Brasileiro de Dados Abertos com suporte da técnica de pesquisa documental, o que permitiu analisar os conjuntos de dados publicados pelos Institutos Federais. Criou-se um índice para analisar cada um dos 14 temas coletados, o qual originou um indicador quantitativo utilizado na comparação dos resultados de cada Instituto Federal envolvido na pesquisa. Resultados: Identificou-se que 73,70% dos Institutos Federais catalogaram pelo menos um conjunto de dados no Portal Brasileiro de Dados Abertos. No entanto, verificaram-se contundentemente diversas lacunas na disponibilização de dados abertos por parte dessas instituições, além da baixa aderência à abertura de dados em conformidade às recomendações da Controladoria-Geral da União. Conclusão: Estudos como o realizado neste artigo contribuem para que a Administração Pública, especialmente considerando o contexto dos Institutos Federais, tenham subsídios que indiquem possíveis pontos de melhorias no que tange às demandas da sociedade sobre transparência e governança.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - DEPARTAMENTO DE TEORIA E GESTÃO INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofAtoZ: novas práticas em informação e conhecimentopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAcesso à Informação Públicapt_BR
dc.subjectDados Governamentais Abertospt_BR
dc.subjectTransparênciapt_BR
dc.subjectInstitutos Federais de Educaçãopt_BR
dc.subject.otherTransparências no governopt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.titleDados abertos dos institutos federais de educação: análise de temas sugeridos pela controladoria-geral da uniãopt_BR
dc.title.alternativeOpen data from the Federal Institutes of Education: analysis of themes suggested by the Office of the Comptroller Generalpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/82605pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3414-2325pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0503-3031pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2243-2336pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4046-9669pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1323-5859pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dadosabertosdosinstitutosfederais (1).pdf242.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.