Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/51657
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | A condição docente do bibliotecário escolar na educação básica |
Other Titles: | The teaching condition of school librarian in basic education |
Authors: | Eduardo Valadares da Silva Silvana Ventorim |
Abstract: | Este artigo tematiza a função do bibliotecário escolar no contexto do debate sobre o trabalho e a condição docente por meio de uma pesquisa bibliográfica qualitativa. Tem como objetivo analisar como o bibliotecário escolar, compreendido como um trabalhador docente que atua na educação básica, desempenha diferentes atividades educativas com repercussão no processo de formação dos estudantes. A principal fundamentação teórica é fruto da pesquisa “Trabalho Docente na Educação Básica no Brasil”, realizada pelo Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente da Universidade Federal de Minas Gerais. Constata-se, conclusivamente, que os bibliotecários escolares pouco participam das discussões relativas ao projeto político-pedagógico das escolas em que atuam, ainda que estas reconheçam sua importância no processo de desenvolvimento e formação dos estudantes por eles atendidos, o que demanda uma ressignificação da atuação desses profissionais no espaço escolar e das perspectivas teóricas que a norteiam. |
Abstract: | This article discusses the role of school librarian in the context of the debate on the work and teaching condition through a bibliographical qualitative research. Aims to analyze how the school librarian, seen as a teaching worker engaged in basic education, plays different educational activities that have an impact on the training process of students. The main theoretical foundation is the result of the research “Teaching Work in Basic Education in Brazil", performed by the Group of Studies on Educational Policy and Teaching Work at the Federal University of Minas Gerais. It is conclusively noted that the school librarians do not participate very much in the discussions related to pedagogical political project of the schools where they act, although they recognize their importance in the development and training process of their students, which requires a reframing of these professionals at school and theoretical perspectives that guide. |
Subject: | Bibliotecas escolares Professores |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ECI - DEPARTAMENTO DE TEORIA E GESTÃO INFORMAÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.11606/issn.2238-5894.berev.2016.110277 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/51657 |
Issue Date: | 11-Apr-2016 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/110277 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Biblioteca Escolar Em Revista |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
acondiçãodocentedobibliotecario.pdf | 182.37 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.