Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51689
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marina Marcondes Machadopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1719355914625152pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Rogério Lopes da Silva Paulinopt_BR
dc.contributor.referee1Marcos Antônio Alexandrept_BR
dc.contributor.referee2Adélia Aparecida da Silva Carvalhopt_BR
dc.creatorRodrigo Augusto de Souza Anteropt_BR
dc.creator.Latteshttps://lattes.cnpq.br/9817368638546051pt_BR
dc.date.accessioned2023-04-06T14:48:40Z-
dc.date.available2023-04-06T14:48:40Z-
dc.date.issued2022-08-22-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51689-
dc.description.abstractStudy in the Performing Arts research line, in which I elaborated a disassembly (DIÉGUEZ, 2018) of the authorial creative process entitled Projeto Córpe, composed of a trilogy of performances: Projeto Servir, Ex-Tintos and ex-tinto. These autobiographical works investigate possibilities of relationships with the materiality of white and transparent disposable plastic cups for the composition of performative narratives, in which the public can participate in a creative and interactive way. Animating these objects, I discovered forms of masking in which, by dancing the masks (PAULINO, 2010), I stripped my blackness from the processes of whitening and racism experienced between art and life. In this trilogy, I reflect about the disposability both in the sense of environmental protection and in the context of human relations. I question how the notion of disposability can produce the extinction of something or someone, someone being any living being, especially with regard to my existence: a black and homosexual person in the world. I use a writing methodology called escrevivências (EVARISTO, 2008) inspired by the black author Conceição Evaristo, in an artist-researcher’s diary, in which I sought to study and interpret my own black poetics (MACHADO, 2015), a phenomenon researched in this dissertation. The references Abdias Nascimento, Frantz Fanon, Grada Kilomba, Leda Maria Martins, Marcos Antônio Alexandre and Maria Beatriz Nascimento are the parameters to discuss and interweave the aspects concerning black performativity in the works that compose the Projeto Córpe. This autobiographical research intends to contribute to studies in black poetics, narratives from this place of enunciation in search of an ethical, aesthetic and political discourse.pt_BR
dc.description.resumoEstudo na linha de pesquisa Artes da Cena, no qual elaborei uma desmontagem (DIÉGUEZ, 2018) do processo criativo autoral intitulado Projeto Córpe, composto por uma trilogia de performances: Projeto Servir, Ex-Tintos e ex-tinto. Nessas obras autobiográficas investiguei possibilidades de relações com a materialidade de copos plásticos descartáveis brancos e transparentes para composição de narrativas performativas, nas quais o público pode participar de forma criativa e interativa. Animando esses objetos, descobri formas de mascaramento nas quais, ao dançar as máscaras (PAULINO, 2010), fui despindo minha negritude dos processos de embranquecimento e racismo vividos entre arte e vida. Nessa trilogia reflito sobre a descartabilidade tanto no sentido da poluição ambiental quanto no âmbito das relações humanas. Questiono como a noção de descartabilidade pode produzir a extinção de algo ou alguém, sendo esse alguém qualquer ser com vida, sobretudo no que toca a minha existência: pessoa negra e homossexual no mundo. Utilizo uma metodologia de escrevivências (EVARISTO, 2008), inspirado na autora negra Conceição Evaristo, em um diário de artista-pesquisador, em que busquei analisar e interpretar a minha poética própria (MACHADO, 2015) negra, fenômeno pesquisado neste mestrado. Os trabalhos de Abdias Nascimento, Frantz Fanon, Grada Kilomba, Leda Maria Martins, Marcos Antônio Alexandre e Maria Beatriz Nascimento são as referências para discutir e entretecer os aspectos concernentes à performatividade negra nos trabalhos que compõem o Projeto Córpe. Esta pesquisa autobiográfica pretende contribuir com os estudos em poéticas próprias negras, narrativas a partir deste lugar de enunciação em busca de um discurso ético, estético e político.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPerformance negrapt_BR
dc.subjectEscrevivênciaspt_BR
dc.subjectDesmontagempt_BR
dc.subjectNarrativapt_BR
dc.subjectPoética autoralpt_BR
dc.subject.otherPerformance (Arte)pt_BR
dc.subject.otherNegros na artept_BR
dc.subject.otherArtistas negrospt_BR
dc.subject.otherRepresentação teatralpt_BR
dc.subject.otherRacismopt_BR
dc.subject.otherHomossexualidadept_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc.)pt_BR
dc.titlePeformance negra: desmontagem de uma poética autoralpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8525-0890pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO Rodrigo Antero 15_03_23docx.pdf5.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.