Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51715
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJorge Santa Annapt_BR
dc.creatorCélia da Consolação Diaspt_BR
dc.creatorBenildes Coura Moreira Dos Santos Maculanpt_BR
dc.date.accessioned2023-04-06T20:18:39Z-
dc.date.available2023-04-06T20:18:39Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume16pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage3pt_BR
dc.citation.epage14pt_BR
dc.identifier.issn1981-0695pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51715-
dc.description.abstractThe reference service in the light of the guidelines established by the American Library Association is the theme addressed in this study. In particular, the thematic focus is on the management of this service, whose objective is to identify the constituent elements, considering the process of implementation, evaluation, maintenance and restructuring of the reference service. Furthermore, the study presents concepts and characteristics of the reference service and contextualizes the importance of using guidelines to facilitate the management of this service. As it is characterized as a research of an intellectual nature, methodologically, the study is descriptive and qualitative, with the application of documentary research, complemented with the techniques of content analysis. International guidelines on the reference service were identified, selecting the guidelines of the American Library Association, which were summarized and grouped into categories, in order to elucidate the elements of the service. From the results, it was found that both in the implementation, evaluation, maintenance and restructuring, it is necessary to consider specificelements, in order to guarantee the adequate management of the service. We conclude about the feasibility and importance of the analyzed guidelines, mainly because they enable the management of the service in its entirety. This indicates the need for the formulation of assessment or diagnostic instruments, which include these identified elements, so that the reality of the institutions can be mapped, with the possibility of indicating improvements in the service offered.pt_BR
dc.description.resumoO serviço de referência à luz das diretrizes estabelecidas pela American Library Association constitui o tema abordado neste estudo. Em específico, o foco temático está no gerenciamento desse serviço, cujo objetivo é identificar os elementos constitutivos, considerando o processo de implementação, avaliação, manutenção e reestruturação do serviço de referência. Ademais, o estudo apresenta conceitos e características do serviço de referência e contextualiza a importância do uso de diretrizes para facilitar o gerenciamento desse serviço. Por caracterizarse como uma pesquisa de natureza intelectual, metodologicamente, o estudo é descritivo e qualitativo, com aplicação de pesquisa documental, complementada com as técnicas da análise de conteúdo. Procedeu-se à identificação de diretrizes internacionais sobre o serviço de referência, selecionando as diretrizes da American Library Association, que foram sintetizadas e agrupadas em categorias, de modo a elucidar os elementos do serviço. Pelos resultados, constatou-se que tanto na implementação, avaliação, manutenção e na reestruturação é preciso considerar elementos específicos, tendo em vista garantir o adequado gerenciamento do serviço. Concluiu-se acerca da viabilidade e importância das diretrizes analisadas, sobretudo por elas possibilitarem o gerenciamento do serviço em sua integridade. Isso indica a necessidade da formulação de instrumentos de avaliação ou de diagnóstico, que contemplem esses elementos identificados, de modo que a realidade das instituições possa ser mapeada, com possibilidades de indicar melhorias ao serviço oferecido.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectServiço de referênciapt_BR
dc.subjectGerenciamento do serviço de referênciapt_BR
dc.subjectElementos constitutivos do serviço de referênciapt_BR
dc.subjectDiretrizes da American Library Associatiopt_BR
dc.subject.otherCiência da Informaçãopt_BR
dc.subject.otherServiço de referênciapt_BR
dc.titleAnálise do serviço de referência a partir das diretrizes da American Library Associationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.pbcib.com/index.php/pbcib/article/view/60548pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0709-3639pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0891-6454pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4303-9071pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.