Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51724
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorBernadete Santos Campellopt_BR
dc.creatorEduardo Valadares da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-06T20:52:08Z-
dc.date.available2023-04-06T20:52:08Z-
dc.date.issued2018-05-10-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage64pt_BR
dc.citation.epage80pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.11606/issn.2238-5894.berev.2018.143430pt_BR
dc.identifier.issn2238-5894pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51724-
dc.description.abstractThe term “paradidatic book”, created in the context of the Brazilian publishing industry, is imprecise and gets confused with others, like informative book and complementary material. The publishers themselves and academic texts on the subject do not contribute to its clarification. The present work aims to understand the concept, seeking to clarify controversies surrounding its identity. Methodologically, the study occurred in two moments: in the first one the use of the term by the publishing sector was analyzed, using a sample of websites of seventeen publishers. In the second, a bibliographic study was carried out that allowed to understand how academic texts and documents of public policy perceive the term. The findings demonstrate that commercial and pedagogical factors contributed to the production of paradidatic books, and confirmed the imprecision of the use of the term both by publishers and in academic texts. In the editorial context and in the public policy documents, the term has been losing strength, although the practice of supplementing the textbook by teachers continues to be studied in the academic world, which still adopts the term paradidatic.pt_BR
dc.description.resumoO termo livro paradidático, criado no âmbito da indústria editorial brasileira, se confunde com outros, como livro informativo e obra complementar. O presente trabalho tem como objetivo compreender o conceito, buscando esclarecer controvérsias que cercam sua identidade. Metodologicamente, este estudo se deu em dois momentos: no primeiro analisou-se o uso do termo pelo mercado editorial, utilizando-se uma amostra de sites de dezessete editoras. No segundo, foi realizado um estudo bibliográfico que permitiu entender como os textos acadêmicos e alguns documentos de política pública percebem o termo. Os resultados mostraram que fatores comerciais e pedagógicos contribuíram para a produção de paradidáticos, e também que existe uma imprecisão no uso do termo tanto pelas editoras como nos textos acadêmicos. No meio editorial e nos documentos de políticas públicas, o termo vem perdendo força, embora a prática de complementação do livro didático por professores continue sendo objeto de estudos no meio acadêmico, que ainda adota o termo paradidático.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - DEPARTAMENTO DE TEORIA E GESTÃO INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofBiblioteca Escolar Em Revista-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLivro paradidáticopt_BR
dc.subjectBiblioteca escolarpt_BR
dc.subjectMercado editorialpt_BR
dc.subject.otherBibliotecas escolarespt_BR
dc.subject.otherLivros didáticospt_BR
dc.subject.otherEditoraçãopt_BR
dc.titleSubsídios para esclarecimento do conceito de livro paradidáticopt_BR
dc.title.alternativeSubsidies to clarify the concept of paradidatic bookpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistas.usp.br/berev/article/view/143430pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8917-5928pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
subsídiosparaesclarescimento.pdf252.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.