Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51822
Type: Artigo de Evento
Title: Gestão, materiais didáticos e tecnologias na EaD: interlocuções com a formação de professores no CAED/UFMG
Authors: Durcelina Pimenta Arruda
Maria Das Graças Moreira
Viviane Lilian Dos Santos Barrozo
Wagner José Corradi Barbosa
Abstract: Este  trabalho  visa  analisar  a  prática  da  gestão  de  pessoas,  da  produção  de  material  didático   e  das  Tecnologias  de  Informação  e  Comunicação  (TICs)  que  ocorrem  no  Centro  de  Apoio  à   Educação  a  Distância  (CAED)  da  Universidade  Federal  de  Minas  Gerais  (UFMG).  A  gestão   de  pessoas  tem  o  intuito  de  contribuir  para  criar  o  melhor  ambiente  de  trabalho  possível.  A   produção  de  material  didático  é  pensada  para  contribuir  no  planejamento  e  na  organização,   de  maneira  a  potencializar  a  aprendizagem  do  aluno.  As  TIC,  em  particular,  o  ambiente   virtual  de  aprendizagem  (AVA)  Moodle  são  pensagos  para  servir  como  interface  pedagógica   estabelecendo  relação  com  o  usuário,  promovendo  assim  a  sua  navegabilidade.    Como   resultado,  este  relato  de  experiência  traz,  para  aqueles  que  fazem  Educação  a  Distância   (EaD),  uma  breve  experiência  no  campo  da  gestão  de  pessoas,  seus  aspectos  conceituais  e   práticos,  passando  pela  caracterização  de  uma  ação  real  de  produção  de  material  didático   com  o  Laboratório  de  Criação  de  Materiais  Didáticos  para  a  EaD  (LCMD-­EaD),  suas   dinâmicas  de  planejamento  e  desenvolvimento  de  recursos  educacionais,  em  sintonia  com   as  contribuições  tecnológicas  e  pedagógicas  no  campo  das  TIC  para  o  AVA  Moodle.  Por   fim,  são  apresentados  alguns  desafios  e  dificuldades  enfrentados  pelo  CAED/UFMG  em  seu   cotidiano  de  trabalho  no  campo  da  EaD.  
Abstract: This  work  aims  to  analyze  the  practice  of  people  management,  didactic  material  production   and  Information  and  Communication  Technologies  (ICTs)  that  occur  in  the  Support  Centre   for  Distance  Education  (CAED)  of  the  Federal  University  of  Minas  Gerais  (UFMG).  People   management  is  intended  to  help  creating   the  best  possible  working  environment.  The   production  of  didactic  material  is  thought  to  contribute  to  the  planning  and  organization,  in   order  to  enhance  student  learning.  ICT,  in  particular,  the  virtual  learning  environment  (VLE)Moodle  are  thought  to  serve  as  a  pedagogical  interface  establishing  relationship  with  the   user,  thus  promoting  its  navigability.  As  a  result,  this  report  brings  to  those  who  do  Distance   Education  (DE),  a  brief  experience  in  the  field  of  personnel  management,  its  conceptual  and   practical  aspects,  starting  from  the  characterization  of  a  real  action  of  courseware  production   within  the  Didactic  Materials  Creation  laboratory  for  Distance  Education  (LCMD-­dE),  through   its  dynamic  planning  and  development  of  educational  resources,  in  line  with  the  technological   and  educational  contributions  in  the  field  of  ICT  for  Moodle  VLE.  Finally,  we  present  some   challenges  and  difficulties  faced  by  the  CAED  /  UFMG  in  their  daily  work  in  the  field  of   distance  education.  
Subject: Educação a Distância
Tecnologias da informação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ICX - DEPARTAMENTO DE FÍSICA
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/51822
Issue Date: 2016
metadata.dc.url.externa: https://www.aunirede.org.br/portal/anais-esud/
metadata.dc.relation.ispartof: Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância ; Congresso Internacional de Educação Superior a Distância
Appears in Collections:Artigo de Evento



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.