Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51886
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCristina Gonçalves Ferreira de Souzapt_BR
dc.creatorAna Carolina Correia Almeidapt_BR
dc.creatorMárcia Marília Teixeira Alves de Souza Duartept_BR
dc.creatorMaria Das Graças Moreirapt_BR
dc.creatorWagner José Corradi Barbosapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-12T21:00:54Z-
dc.date.available2023-04-12T21:00:54Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.issue14 ; 3pt_BR
dc.citation.spage531pt_BR
dc.citation.epage540pt_BR
dc.identifier.issn2237-5996pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51886-
dc.description.abstractIn an attempt to accommodate the social demand for an inclusive education, the Center for Support to Distance Education of the Federal University of Minas Gerais (CSDE/FUMG) started a preparation work to offer distance courses in an accessible way. As a result, we systematize in this report a list of accessibility features available in the World Wide Web, organized so that the student can choose the most appropriate feature to follow the course, as well as some accessibility guidelines in Moodle. Finally a List of courses that can contribute to the training of the teams responsible for distance education in educational institutions. We consider that the available resources make it possible to start an inclusive work, based on the current experience of offering extension courses by CSDE/FUMG, but that it is still necessary to deepen the technical and pedagogical training of those involved in the Distance Education (DE) courses offered by the University.pt_BR
dc.description.resumoNa tentativa de acolher a demanda social por uma educação inclusiva o Centro de Apoio à Educação a Distância da Universidade Federal de Minas Gerais (CAED/UFMG) iniciou um trabalho de preparação para a oferta de cursos na modalidade a distância de forma acessível. Como resultado, sistematizamos neste relato uma lista de recursos de acessibilidade disponíveis na rede mundial de computadores, organizada de modo que o aluno possa escolher o recurso mais apropriado para acompanhar o curso, bem como algumas diretrizes de configuração de acessibilidade no Moodle e por último uma lista de cursos que podem contribuir na formação das equipes responsáveis pela educação a distância nas instituições de ensino. Consideramos que os recursos disponíveis possibilitam iniciar um trabalho inclusivo, baseado na experiência atual de oferta de cursos de extensão pelo CAED/UFMG, mas que ainda é necessário aprofundar a formação técnica e pedagógica dos envolvidos nos cursos de Educação a Distância (EaD), ofertados pela Universidade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE FÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCongresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância ; Congresso Internacional de Educação Superior a Distânciapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRecursospt_BR
dc.subjectAcessibilidadept_BR
dc.subjectEducação a Distânciapt_BR
dc.subject.otherEducação a Distânciapt_BR
dc.subject.otherAcessibilidadept_BR
dc.titlePossibilidades de inserção de recursos de acessibilidade em cursos EaDpt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://www.aunirede.org.br/portal/anais-esud/pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2206-7172pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6778-8715pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5561-8428pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5422-4953pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5150-5282pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
POSSIBILIDADES DE INSERÇÃO DE RECURSOS DE ACESSIBILIDADE EM CURSOS EAD.pdf326.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.