Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51894
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDalila Andrade Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-12T21:24:14Z-
dc.date.available2023-04-12T21:24:14Z-
dc.date.issued2016-08-12-
dc.citation.volume10pt_BR
dc.citation.issue17pt_BR
dc.citation.spage187pt_BR
dc.citation.epage198pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.19177/prppge.v10e172016187-198pt_BR
dc.identifier.issn2179-2534pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51894-
dc.description.abstractThe article discusses the high school situation today in Brazil, from some changes experienced in the last decade. The text discusses the high school situation on the requirements of recent legislation, specifically the introduction of obligatory and free education by EC No. 59/2009, and the approval of the National Education Plan. It also seeks to reflect on the impact suffered in high school with the changes in Enem, which promoted a real revolution in the form of admission to public and private higher education, through the Sisu, as a result of linking its outcome to scholarships ProUni; and on the direct and indirect effects of the examination on the curriculum guidance that has been directed towards answering the test requirement.pt_BR
dc.description.resumoO artigo discute a situação do Ensino Médio na atualidade no Brasil, a partir de algumas mudanças vividas na última década. O texto procura discutir a situação do Ensino Médio diante das exigências da legislação recente, mais especificamente a instituição da obrigatoriedade e gratuidade pela EC n°59/2009 e a aprovação do Plano Nacional de Educação. Procura, ainda, refletir sobre o impacto sofrido no Ensino Médio com as mudanças no Enem, que promoveram uma verdadeira revolução na forma de ingresso à educação superior pública, por meio do Sisu; e privada, em decorrência da vinculação de seu resultado à concessão de bolsas do ProUni, e sobre os efeitos diretos e indiretos desse exame sobre a orientação curricular, que vem sendo dirigida no sentido de responder à exigência do teste.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista POIÉSISpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolitica Educacionalpt_BR
dc.subjectEnsino Médiopt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectEscola Públicapt_BR
dc.subject.otherEducação e Estadopt_BR
dc.subject.otherEnsino Médiopt_BR
dc.subject.otherCurrículospt_BR
dc.subject.otherEscolas Públicaspt_BR
dc.titleAs políticas para o ensino médio na realidade brasileira: uma agenda em disputapt_BR
dc.title.alternativePolicies for high school in brazilian reality: na agenda for contestpt_BR
dc.title.alternativePolíticas para la enseñanza secundaria em la realidad brasileña: una agenda en juegopt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3882pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4516-6883pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aspolíticasparaoensinomédio.pdf173.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.