Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/51899
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | A educação como campo de disputa de saberes e de afirmação social: para a construção de uma pedagogia latino-americana |
Other Titles: | Education as a field of dispute of knowledge and social affirmation: for the construction of a Latin American pedagogy La educación como campo de disputa de saberes y de afirmación social: para la construcción de una pedagogía latinoamericana |
Authors: | Dalila Andrade Oliveira |
Abstract: | O artigo discute com base na teoria crítico-social latino-americana os processos de mudança mais recentes no campo educativo, que têm representado uma ruptura no papel tradicionalmente desempenhado pelos sistemas escolares na construção de hegemonias políticas. Para isso, traz dois exemplos de política pública educacional que expressam a institucionalização de projetos alternativos que dão voz e lugar a sujeitos historicamente silenciados. As principais conclusões apontam para a complexidade da discussão ao identificar que, ao incorporar novos sujeitos, os sistemas educacionais se vêem obrigados a enfrentar a contradição entre o acesso e a permanência, que toca no ponto fulcral da sua estrutura: o currículo. Tal processo instaura um campo de disputa entre os saberes e práticas que são valorizados, porque desta disputa deriva o reconhecimento social daqueles que estão autorizados a participar como sujeitos. |
Abstract: | The article discusses the most recent processes of change in the educational fi eld, based on Latin American social-critical theory, which have represented a rupture in the role traditionally played by school systems in the construction of political hegemonies. For this, it brings two examples of educational public policy that express the institutionalization of alternative projects which give voice and place to historically silenced subjects. The main conclusions point out to the complexity of the discussion when identifying that, when incorporating new subjects, the educational systems are forced to face the contradiction between access and permanence, which touches the crux of its structure: the curriculum. This process establishes a fi eld of dispute between the knowledges and practices that are valued, because of this dispute derives the social recognition of those who are allowed to participate as subjects. |
Subject: | Pedagogia crítica Educação - América Latina Direito à educação Reformas de base - Brasil |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.18764/2358-4319.v11n3p13-35 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/51899 |
Issue Date: | 19-Sep-2018 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/9724 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Educação E Emancipação |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
aeducaçãocomocampo.pdf | 107.72 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.