Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51899
Type: Artigo de Periódico
Title: A educação como campo de disputa de saberes e de afirmação social: para a construção de uma pedagogia latino-americana
Other Titles: Education as a field of dispute of knowledge and social affirmation: for the construction of a Latin American pedagogy
La educación como campo de disputa de saberes y de afirmación social: para la construcción de una pedagogía latinoamericana
Authors: Dalila Andrade Oliveira
Abstract: O artigo discute com base na teoria crítico-social latino-americana os processos de mudança mais recentes no campo educativo, que têm representado uma ruptura no papel tradicionalmente desempenhado pelos sistemas escolares na construção de hegemonias políticas. Para isso, traz dois exemplos de política pública educacional que expressam a institucionalização de projetos alternativos que dão voz e lugar a sujeitos historicamente silenciados. As principais conclusões apontam para a complexidade da discussão ao identificar que, ao incorporar novos sujeitos, os sistemas educacionais se vêem obrigados a enfrentar a contradição entre o acesso e a permanência, que toca no ponto fulcral da sua estrutura: o currículo. Tal processo instaura um campo de disputa entre os saberes e práticas que são valorizados, porque desta disputa deriva o reconhecimento social daqueles que estão autorizados a participar como sujeitos.
Abstract: The article discusses the most recent processes of change in the educational fi eld, based on Latin American social-critical theory, which have represented a rupture in the role traditionally played by school systems in the construction of political hegemonies. For this, it brings two examples of educational public policy that express the institutionalization of alternative projects which give voice and place to historically silenced subjects. The main conclusions point out to the complexity of the discussion when identifying that, when incorporating new subjects, the educational systems are forced to face the contradiction between access and permanence, which touches the crux of its structure: the curriculum. This process establishes a fi eld of dispute between the knowledges and practices that are valued, because of this dispute derives the social recognition of those who are allowed to participate as subjects.
Subject: Pedagogia crítica
Educação - América Latina
Direito à educação
Reformas de base - Brasil
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.18764/2358-4319.v11n3p13-35
URI: http://hdl.handle.net/1843/51899
Issue Date: 19-Sep-2018
metadata.dc.url.externa: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/9724
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Educação E Emancipação
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aeducaçãocomocampo.pdf107.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.