Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51903
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAna Maria Clementino de Jesus e Silvapt_BR
dc.creatorDalila Andrade Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-12T21:59:57Z-
dc.date.available2023-04-12T21:59:57Z-
dc.date.issued2017-09-29-
dc.citation.volume30pt_BR
dc.citation.issue99pt_BR
dc.citation.spage99pt_BR
dc.citation.epage113pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.30i99.3333pt_BR
dc.identifier.issn2176-6673pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51903-
dc.description.abstractIn the last decade, Brazil saw the emergence of full-time education programs propelled by alterations in the Brazilian legislation aimed at serving children and young people in social and educational vulnerability-among those, it is worth mentioning the Programa Mais Educação (PME- The More Education Program). Along with such programs, new teaching actors arose with distinct profiles, formations and tasks from those traditionally performed by teachers. This article presents the results of a research that sought, through comparing the Programa Escola Integrada (PEI-Integrated School Program), of the city of Belo Horizonte, and the Projeto Educação em Tempo Integral (Proeti-The Full-time Education Project), of the state of Minas Gerais, to know these new actors and their work conditions and to analyze the relation of these programs with poverty-fighting social policies. To do so, it was carried out a study on the literature of the subject, a documentary survey, observations in schools, interviews and focus groups with teachers. As a result, it was observed that, although the programs have become important instruments of social protection, particularly in the perception of the interviewees, the schools have gone through difficulties in its implementation, especially regarding work conditions, available infrastructure and the offer of qualified teachers.pt_BR
dc.description.resumoNa última década no Brasil, observou-se o surgimento de programas de educação em tempo integral impulsionados por mudanças na legislação brasileira com o objetivo de atender crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social e educacional – dentre eles, destaca-se o Programa Mais Educação (PME). Com tais programas, emergiram na escola novos sujeitos docentes com perfis, formações e tarefas distintos daqueles desempenhados tradicionalmente pelos professores. Este artigo traz resultados da pesquisa que buscou, por meio da comparação entre o Programa Escola Integrada (PEI), do município de Belo Horizonte, e o Projeto Educação de Tempo Integral (Proeti), do estado de Minas Gerais, conhecer esses novos sujeitos e suas condições de trabalho e analisar as relações dos referidos programas com as políticas sociais de combate à pobreza. Para tanto, foram realizados estudo da literatura sobre o tema, levantamento documental, observações em escolas, entrevistas e grupos focais com os docentes. Como resultado, verificou-se que, embora os programas tenham se tornado importantes instrumentos de proteção social, sobretudo na percepção dos entrevistados, as escolas operam com muitas dificuldades em implementá-los, principalmente no que se refere a condições de trabalho, infraestrutura disponível e oferta de docentes qualificados.pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEm Abertopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação em tempo integralpt_BR
dc.subjectNovos sujeitos docentespt_BR
dc.subjectPrograma Mais Educaçãopt_BR
dc.subjectPrograma Escola Integradapt_BR
dc.subjectProjeto Educação em Tempo Integralpt_BR
dc.subject.otherEscolas de tempo integralpt_BR
dc.subject.otherProfessorespt_BR
dc.titleNovos sujeitos docentes e suas condições de trabalho: uma comparação entre o programa escola integrada e o projeto educação em tempo integralpt_BR
dc.title.alternativeNew teaching actors and their working conditions: a comparison between the Programa Escola Integrada (The Integrated School Program) and the Projeto Educação em Tempo Integral (The Full-time Education Project)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3202pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7111-3369pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4516-6883pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
novossujeitosdocentes.pdf113.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.