Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51906
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorClaudio Pinto Nunespt_BR
dc.creatorDalila Andrade Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-12T22:06:14Z-
dc.date.available2023-04-12T22:06:14Z-
dc.date.issued2017-03-01-
dc.citation.volume43pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage66pt_BR
dc.citation.epage80pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/s1517-9702201604145487pt_BR
dc.identifier.issn1517-9702pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51906-
dc.description.abstractThis article aims to discuss some issues found in recent literature on the teaching profession, the teachers’ working conditions, professional development, career, and change in educational practice. These points are taken as fundamental to the analysis of the improvement and change in school, with regards both to improvement in student learning in primary education, and to the relevant aspects of the possible social advancement of such students in the face of what they learned in primary education. The text advocates a greater coordination between public educational policy and teaching practice, so that teachers are not held responsible for the failure or success of student learning. This argument stems from the understanding that current changes in societies lead to the need for a school that is increasingly attentive to the demands of its time, with the teacher professional development and quality conditions for teaching.pt_BR
dc.description.resumoO artigo propõe-se a discutir algumas questões encontradas na literatura recente sobre a profissão docente, nas condições de trabalho do professor, no desenvolvimento profissional, na carreira e na mudança na prática educativa. Esses pontos são tomados como basilares para a análise da melhoria e da mudança na escola, tanto no que diz respeito à melhoria da qualidade da aprendizagem pelos estudantes da educação básica quanto em relação aos aspectos relevantes para o decorrente avanço social que tais estudantes possam apresentar em face daquilo que aprenderam na educação básica. O texto defende uma maior articulação entre políticas públicas educacionais e trabalho docente, de modo que o professor não seja responsabilizado pelo fracasso ou sucesso da aprendizagem dos estudantes. Tal defesa decorre do entendimento de que as mudanças por que vêm passando as sociedades fazem com que haja a necessidade de uma escola cada vez mais atenta às demandas de seu tempo, com desenvolvimento profissional do professor e com qualidade das condições de exercício da docência.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação E Pesquisapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProfissão docentept_BR
dc.subjectCondições de trabalho do professorpt_BR
dc.subjectDesenvolvimento profissional docentept_BR
dc.subjectCarreira docentept_BR
dc.subjectPrática docentept_BR
dc.subject.otherProfessorespt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherAmbiente de trabalhopt_BR
dc.titleTrabalho, carreira, desenvolvimento docente e mudança na prática educativapt_BR
dc.title.alternativeWork, career, teaching development, and change in educational practicept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/128194pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1514-6961pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4516-6883pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
trabalhocarreiradesenvolvimento.pdf115.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.