Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51909
Type: Artigo de Evento
Title: O profissional de pedagogia em espaços não escolares: um breve panorama da produção científica
Other Titles: The pedagogy professional in non-school spaces: a brief overview of scientific production
Authors: Nilzilene Imaculada Lucindo
Célia Maria Fernandes Nunes
Regina Magna Bonifácio Araújo
Abstract: O texto trata da atuação do pedagogo em espaços não escolares. Objetiva explorar a produção científica brasileira acerca desse profissional em espaços não escolares através da consulta, seleção e leitura de resumos de dissertações e teses defendidas entre 2006 e 2018 que foram disponibilizadas no catálogo de teses e dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Os resultados indicaram que foram defendidas 35 pesquisas que tratavam do pedagogo em espaços não escolares, em sua maioria nos cursos de Mestrado, e que tiveram como objeto de estudo central essa temática, destacando a atuação do pedagogo, as funções desenvolvidas pelo pedagogo, a prática do pedagogo, a formação e as políticas de formação do pedagogo para atuar nesse campo, a auto regulação da aprendizagem presente na atuação do pedagogo, as representações sociais do pedagogo sobre seus espaços de atuação, os saberes dos pedagogos, as contribuições do pedagogo para os programas e projetos, assim como a significação da pedagogia para os formadores de pedagogos. Conclui-se que o campo de atuação do pedagogo transcende o espaço escolar e há uma necessidade de ampliar os estudos em nível de Doutorado, trazendo novas contribuições para o campo.
Abstract: The text deals with the performance of the pedagogue in non-school spaces. It aims to explore the Brazilian scientific production about this professional in non-school spaces through the consultation, selection and reading of abstracts of dissertations and theses defended between 2006 and 2018 that were made available in the catalog of theses and dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel ( CAPES). The results indicated that 35 studies were defended that dealt with the pedagogue in non-school spaces, mostly in Master's courses, and that had this theme as their central object of study, highlighting the pedagogue's performance, the functions developed by the pedagogue, the practice of the pedagogue, the education and training policies of the pedagogue to work in this field, the self-regulation of learning present in the pedagogue's performance, the pedagogue's social representations about their spaces of action, the pedagogues' knowledge, the pedagogue's contributions to the programs and projects, as well as the meaning of pedagogy for teacher educators. It is concluded that the pedagogue's field of action transcends the school space and there is a need to expand studies at the Doctorate level, bringing new contributions to the field.
Subject: Educação - Estudo e ensino
Professores - Formação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MHN - MUSEU DE HISTORIA NATURAL
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/51909
Issue Date: 2020
metadata.dc.url.externa: http://anais.anped.org.br/regionais/p/sudeste2020/trabalhos
metadata.dc.relation.ispartof: Reunião Regional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação - Sudeste
Appears in Collections:Artigo de Evento



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.