Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51910
Type: Artigo de Periódico
Title: O profissional de pedagogia em espaços não escolares: uma análise preliminar da produção científica
Other Titles: Pedagogy professionals in non-school spaces: a preliminary analysis of scientific production
Authors: Nilzilene Imaculada Lucindo
Célia Maria Fernandes Nunes
Regina Magna Bonifácio Araújo
Abstract: O presente artigo aborda a produção cientifica acerca do profissional de Pedagogia em espaços não escolares, constituída a partir da leitura dos resumos de dissertações e teses defendidas no Brasil entre 2006 a 2018 e explicita dados relativos ao objeto de estudo, finalidade das pesquisas; desenhos; sujeitos e locus investigados, além de apresentar algumas reflexões sobre o campo. Como resultados foram identificados 35 trabalhos, contudo, apurou-se que o número de pesquisas que investigam essa temática em nível de Doutorado e em algumas regiões brasileiras é incipiente, o que demanda adensar a produção desse campo. Apesar de serem numerosos os campos de atuação do pedagogo, o estudo revelou um descompasso entre o número de espaços não escolares existentes e o de investigações realizadas.
Abstract: This article addresses the scientific production about the Pedagogy professional in non-school spaces, constituted by reading the abstracts of dissertations and theses defended in Brazil between 2006 to 2018 and explains data related to the object of study, purpose of the research; drawings; investigated subjects and locus, besides presenting some reflections on the field. As a result, 35 papers were identified, however, it was found that the number of studies that investigate this topic at the Doctorate level and in some Brazilian regions is incipient, which demands to increase the production of this field. Although the pedagogue's fields of action are numerous, the study revealed a mismatch between the number of existing non-school spaces and the number of investigations carried out.
Subject: Educação - Estudo e ensino
Professores - Formação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MHN - MUSEU DE HISTORIA NATURAL
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.16716
URI: http://hdl.handle.net/1843/51910
Issue Date: 2020
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16716
metadata.dc.relation.ispartof: Dialogia
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.