Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51985
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDalila Andrade Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-14T20:15:18Z-
dc.date.available2023-04-14T20:15:18Z-
dc.date.issued2020-06-28-
dc.citation.volume15pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage18pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15335.069pt_BR
dc.identifier.issn1809-4031pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51985-
dc.description.abstractThis article discusses some strategies developed today by conservative political movements, in the form of projects such as the “School without a party” and campaigns against the so-called “gender ideology”, which undermine the professional autonomy of teachers and threaten the right to public, free, secular education and universal access. The central hypothesis is that these campaigns have found a school environment quite weakened by the policies of teacher accountability that are based on a unique discourse on the quality of education, in school management based on objectives, guided by the precepts of the private economy. The attempt was to understand this process within a broader political framework that explains the change in conservative orientation in government policies, but which finds relative popular support.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo discute algumas estratégias desenvolvidas na atualidade por movimentos políticos conservadores, em forma de projetos como o “Escola sem partido” e campanhas contra a chamada “ideologia de gênero”, que atentam contra a autonomia profissional docente e ameaçam o direito à educação pública, gratuita, laica e de acesso universal. A hipótese central é que essas campanhas têm encontrado um ambiente escolar bastante fragilizado pelas políticas de responsabilização docente que se fundamentam em um discurso único sobre a qualidade da educação, na gestão escolar baseada em objetivos, orientada pelos preceitos da economia privada. A tentativa foi de compreender esse processo dentro de um quadro político mais amplo que explica a mudança de orientação conservadora nas políticas governamentais, mas que encontram relativa sustentação popular.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Práxis Educativapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolíticas conservadoraspt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectAutonomia docentept_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherPolíticapt_BR
dc.subject.otherAutonomia escolarpt_BR
dc.titlePolíticas conservadoras no contexto escolar e autonomia docentept_BR
dc.title.alternativeConservative policies in the school context and teacher autonomypt_BR
dc.title.alternativePolíticas conservadoras en el contexto escolar y autonomía docentept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15335pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4516-6883pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
políticasconservadorasnocontextoescolar.pdf322.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.