Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51998
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDalila Andrade Oliveirapt_BR
dc.creatorJuliana de Fátima Souzapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-14T20:26:08Z-
dc.date.available2023-04-14T20:26:08Z-
dc.date.issued2021-07-17-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage118pt_BR
dc.citation.epage143pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.4025/imagenseduc.v11i2.54566pt_BR
dc.identifier.issn2179-8427pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51998-
dc.description.abstractThe text discusses the state of Research and Development in Brazil in relation to the world context, the structuring of the national postgraduate system and then reflects on research in education and its problems today. The main objective is to problematize the direction of research in education in the face of the institutional crisis experienced by Brazilian universities, in a context that involves: i) significant retraction of public investment in higher education, science and technology in recent years and increasing conditioning of the agenda by sectorial funds; ii) overvaluation of knowledge about education formulated within multilateral institutions such as the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), based on statistics and evidence, to the detriment of critical knowledge produced by the scientific community; and iii) the advancement of a negationist movement, led by the government of Jair Bolsonaro, which demonstrates against universities and all institutions that correspond to the ideas and spirit of the Enlightenment.pt_BR
dc.description.resumoO texto aborda, em linhas gerais, o estado da Pesquisa e Desenvolvimento no Brasil em relação ao contexto mundial para, em seguida, discorrer sobre a estruturação do sistema nacional de pós-graduação e refletir sobre a pesquisa em educação e seus percalços na atualidade. A discussão tem como principal objetivo problematizar os rumos da pesquisa em educação frente à crise institucional vivida pelas universidades brasileiras, em um contexto que envolve: i) retração significativa do investimento público na educação superior, ciência e tecnologia nos últimos anos e crescente condicionamento da agenda por editais e fundos setoriais; ii) supervalorização do conhecimento sobre educação formulado no âmbito de instituições multilaterais tais como a Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE), baseado em estatísticas e evidências, em detrimento do conhecimento crítico produzido pela comunidade científica; e iii) avanço de um movimento negacionista, liderado pelo governo de Jair Bolsonaro, que se manifesta contra as universidades e todas as instituições que correspondem às ideias e ao espírito do iluminismo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Imagens da Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPós-graduaçãopt_BR
dc.subjectPesquisa e desenvolvimentopt_BR
dc.subjectPesquisa em educaçãopt_BR
dc.subjectEducação superiorpt_BR
dc.subject.otherPós-graduaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação - Estudo e ensino (Pós-graduação)pt_BR
dc.subject.otherPesquisa e desenvolvimentopt_BR
dc.subject.otherPesquisa educacionalpt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.titleA pesquisa e a pós-graduação no Brasil: entre o descaso e o obscurantismopt_BR
dc.title.alternativePostgraduate studies and education research in Brasil: between neglect and obscurantismpt_BR
dc.title.alternativePosgrado e investigación en educación en Brasil: entre negligencia y oscurantismopt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/54566pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4516-6883pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8858-7197pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
apesquisaeaposgraduaçãoemeducação.pdf354.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.