Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52104
Type: Artigo de Periódico
Title: “Vai servir para quê?”: uma análise da relação entre eficiência e eficácia no processo de apropriação tecnológica na educação
Authors: Ernane Henrique de Oliveira
Suzana dos Santos Gomes
Abstract: O objetivo desse artigo é discutir os conceitos de eficiência e eficácia e sua aplicação no processo de apropriação dos recursos tecnológicos na educação. Esse estudo é fruto de uma pesquisa de campo realizada no curso de Gestão de Instituições Federais de Ensino Superior – GIFES, oferecido pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG), e que utilizou como ferramenta metodológica entrevistas semiestruturadas com 15 profissionais da área da educação superior, entre técnicos, professores universitários, pedagogos, produtores multimídia, locutores e jornalistas. As entrevistas focaram nas relações possíveis entre tecnologia e educação, tendo como base os conceitos de eficiência e eficácia. Conclui-se que ainda há muita resistência por parte dos profissionais da educação no uso das tecnologias, que falta planejamento na aquisição de equipamentos e no uso dos recursos, e que ainda que em alguns casos possa-se afirmar que há um uso eficiente dos recursos, muitos profissionais se queixam da falta de modelo conceitual, “para que usar?”, ou “vai servir para que?”, ou seja, falta atingir a eficácia. Outro ponto destacado é a necessidade de um trabalho interdisciplinar, valorizando o conhecimento do pessoal técnico e tecnológico na construção das estratégias didáticas que se utilizam de recursos tecnológicos.
Abstract: The main objective of that study is to discuss the concepts of efficiency and efficacy and their application on the process of appropriation of technological resources in education. That study results from a field research carried out in the course of Management of Federal Institutions of Higher Education – GIFES, offered by the Faculty of Education of Federal University of Minas Gerais (FaE/UFG), which used as methodological tools semi-structured with 15 professionals of Higher Education area, among technical staff, university teachers, pedagogues, multimedia producers, speakers, and journalists. The interviews focused on the potential relationships between technology and education, based on the concepts of efficiency and efficacy. For the theoretical framework, we have used contributions from authors of management, as Peter Drucker (1990), Idalberto Chiavenatto (2003), Dietmar Sternard (2019) and authors that discuss the potential and impacts of the use of technology in education, among which we highlight the contributions of Juana Sancho (1998) and Seymour Papert (1985, 1987). We must also highlight for the theoretical framework a video interview of author Lúcia Dellagno (2016) which was very important for the categorization of the main dimensions involved in the technological appropriation in education. We concluded that there is still much resistance from the education staff in the use of technology, that there is a lack of planning in the acquisition of devices and in the use of technology itself, and even in the cases that we can affirm that this use is efficient, many professional resent the lack of conceptual models, “what we are going to use it for?”, “what is the purpose?”, i.e, we still didn’t reach efficacy. Other point observed is the need for an interdisciplinary work, valuing the knowledge of technical and technological staff in the elaboration of didactical strategies that make use of technological resources.
Subject: Educação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/52104
Issue Date: 2020
metadata.dc.url.externa: https://www.multiatual.com.br/p/atribuicao-de-doi-nas-publicacoes.html
metadata.dc.relation.ispartof: MultiAtual
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.