Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52182
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorHercília Najara Ferreira Desouzapt_BR
dc.creatorElaine de Freitas Drumondpt_BR
dc.creatorDeborah Carvalho Maltapt_BR
dc.creatorTalline Arêdes Hang-costapt_BR
dc.creatorMaria Imaculada de Fátima Freitaspt_BR
dc.date.accessioned2023-04-18T19:49:20Z-
dc.date.available2023-04-18T19:49:20Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage7pt_BR
dc.identifier.doi10.5935/1415-2762.20180018pt_BR
dc.identifier.issn14152762pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52182-
dc.description.abstractNo trânsito urbano evidenciam-se disputas por espaço e ressaltam-se situações de conflitos e violência, resultando em elevado número de acidentes, especialmente com motociclistas. Entre os determinantes e condicionantes para tais ocorrências, incluem-se os modos de pensar a vida e tomar decisões explicitadas nas representações das pessoas envolvidas, para além de fatores objetivos relacionados à vida na cidade. Objetivou-se compreender representações de motociclistas que sofreram acidente de trânsito, em Belo Horizonte, Minas Gerais, acerca dos riscos e ocorrência de acidentes. A análise dos dados colhidos em entrevistas individuais de acidentados hospitalizados foi fundamentada nas propostas de Giami, no referencial psicossocial das representações sociais, que permitiu a construção de duas categorias relativas à violência no trânsito: a) representações sobre lesões sofridas com motocicletas; 2) representações sobre o trânsito. Os resultados mostraram que a projeção de responsabilidades está fortemente presente nas representações sobre violência no trânsito. Posturas psicossociais são fortalecidas nas disputas, por meio de representações de supervalorização do transporte individual, pelo sentimento de invulnerabilidade pela crença de que os acidentes somente ocorrerão com os outros, entremeadas pelo consequente enfraquecimento das relações de equidade no trânsito. Concluiu-se que a construção psicossocial realizada por meio das interações sociais ao longo da vida, em contextos culturais e sociais específicos, define posturas de incorrer em mais ou menos riscos no trânsito, impactando no modo de condução da motocicleta no cotidianopt_BR
dc.description.resumoIn urban traffic, disputes over space are evident and situations of conflict and violence are highlighted, resulting in a high number of accidents, especially with motorcyclists. Among the determinants and constraints for such occurrences, there are lifestyle and explicit decisions in the representations of the people involved, as well as objective factors related to city life. The objective of this study was to understand the representations of motorcyclists who suffered a traffic accident in Belo Horizonte, Minas Gerais, about the risks and occurrence of accidents. The analysis of the data collected in individual interviews of hospitalized accident victims was based on the Giami proposals, in the psychosocial frame of social representations, that allowed the construction of two categories related to traffic violence: a) representations on injuries suffered with motorcycles; 2) representations on the transit. The results showed that the projection of responsibilities is strongly present in the representations on traffic violence. Psychosocial postures are strengthened in disputes, through representations of overvaluation of individual transportation, through the feeling of invulnerability by the belief that accidents will only occur with others, interspersed with the consequent weakening of equity relations in traffic. It was concluded that the psychosocial construction carried out through social interactions throughout life, in specific cultural and social contexts, defines postures of incurring more or less risks in traffic, impacting on the way of motorcycle driving in daily life.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM MATERNO INFANTIL E SAÚDE PÚBLICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofREME: Revista Mineira de Enfermagem-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAccidentspt_BR
dc.subjectTrafficpt_BR
dc.subjectMotorcyclespt_BR
dc.subjectRisckspt_BR
dc.subjectQualitative Analysispt_BR
dc.subjectPublic Healthpt_BR
dc.subject.otherAcidentespt_BR
dc.subject.otherMotocicletaspt_BR
dc.subject.otherPesquisa qualitativapt_BR
dc.subject.otherAcidentes de Trânsitopt_BR
dc.titlePerspective of motorcyclists accidented about risk and transit accidentspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://DOI: 10.5935/1415-2762.20180018pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8214-5734pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Perspective of motorcyclists accidented about risks and transit accidents pdfa.pdf193.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.