Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/52190
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | A geometria no fazer das roças do povo Pataxó Hãhãhãe |
Other Titles: | Geometry in the making of the plantations of the Pataxó Hãhãhãe people |
Authors: | Amagilda Pereira Souza Keli Cristina Conti Diogo Alves de Faria Reis |
Abstract: | Este artigo teve como objetivos revisitar um trabalho de conclusão de curso da Licenciatura em Formação Intercultural para Educadores Indígenas, na habilitação Matemática. A pesquisa foi desenvolvida na aldeia Indígena Caramuru do Povo Pataxó Hãhãhãe, pesquisando de forma histórico-bibliográfica e utilizando como instrumentos de coleta documentos, livros e registros que contavam a história do povo. Utilizamos, também, fotografias das práticas do povo Pataxó Hãhãhãe, destacando as roças e hortas, além de entrevista com dois membros da aldeia. Destacar a geometria presente nos formatos das roças e hortas, para que esses saberes fossem registrados e lembrados, tanto pela escola como na comunidade, foi de grande valor para a formação e ampliação dos conhecimentos da pesquisadora e para o povo Pataxó Hãhãhãe. Com isso estamos valorizando e resgatando os conhecimentos tradicionais que o povo nos ensina com a vivência na comunidade. O trabalho também servirá de pesquisa e estímulo na comunidade. |
Abstract: | This article aimed to revisit a course conclusion work on the Intercultural Training for Indigenous Educators, in Mathematics qualification. The research was carried out in the Caramuru Indigenous village of the Pataxó Hãhãhãe people, researching in a historical-bibliographic way and using documents, books and records that told the history of the people as collection instruments. We also used photographs of the practices of the Pataxó Hãhãhãe people, highlighting the gardens and gardens, in addition to interviewing two members of the village. Highlighting the geometry present in the fields and gardens, so that this knowledge could be registered and remembered, both by the school and in the community, was of great value for the formation and expansion of the researcher's knowledge and for the Pataxó Huhãhãe people. With that, we are valuing and rescuing the traditional knowledge that the people teach us with the experience in the community. The work will also serve as research and encouragement in the community. |
Subject: | Matemática Indígenas Professores indígenas Índios Pataxó |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.14507/epaa.28.4763 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/52190 |
Issue Date: | May-2020 |
metadata.dc.url.externa: | https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/4763/2444 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Arquivos Analíticos de Políticas Educativa |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.