Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52211
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFilipe Santos Fernandespt_BR
dc.date.accessioned2023-04-18T23:51:14Z-
dc.date.available2023-04-18T23:51:14Z-
dc.date.issued2016-08-01-
dc.citation.volume9pt_BR
dc.citation.issue19pt_BR
dc.citation.spage22pt_BR
dc.citation.epage38pt_BR
dc.identifier.issn23592842pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52211-
dc.description.abstractFundamentally, the research in Didactics of Mathematics is concerned with how the evaluation mechanisms of educational aspects that consider teaching, learning and evaluation processes of scholarly mathematics are constituted. This article aims to discuss how these mechanisms, if undertaken carelessly, could operate as school domestication devices: a series of tactics and strategies that aim to eliminate, restrict, coerce, neutralize or control the scholastic environment, thereby causing it to deviate from its previously assigned sense of “free time”. Lastly, this article will analyse a case regarding the teaching of functions in a ninth grade elementary school class, with the aim of raising other questions and perspectives for the Didactics of Mathematics.pt_BR
dc.description.resumoFundamentalmente, as pesquisas em Didática da Matemática têm se ocupado com a constituição de mecanismos de valoração dos aspectos didáticos que circunstanciam os processos de ensino, de aprendizagem e de avaliação da matemática escolar. Neste artigo, espera-se problematizar como esses mecanismos, se tomados de modo descuidado, podem atuar como dispositivos de domesticação da escola: uma série de táticas e de estratégias que visam eliminar, restringir, coagir, neutralizar ou controlar o espaço escolar, desviando-o de um sentido de tempo livre que, outrora, lhe fora atribuído. Ao final, articula-se essa discussão com um episódio sobre o ensino de funções em uma turma de nono ano do Ensino Fundamental, buscando levantar questões e perspectivas outras para a Didática da Matemática.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPerspectivas da Educação Matemática-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDidática da matemáticapt_BR
dc.subjectFilosofia da educação matemáticapt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectTempo livrept_BR
dc.subjectEnsino e aprendizagempt_BR
dc.subject.otherMatemática -- didáticapt_BR
dc.subject.otherEducação matemáticapt_BR
dc.subject.otherEscolapt_BR
dc.subject.otherEnsino e aprendizagempt_BR
dc.titleDidática da matemática e domesticação da escolapt_BR
dc.title.alternativeDidactic of mathemathics and domestication of schoolpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://seer.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/1547/1290pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2964-3582pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Didática da Matemática e Domesticação da Escola.pdf788.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.