Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52213
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dc.creatorRicardo Gusmão Diaspt_BR
dc.creatorMaurílio José Ináciopt_BR
dc.creatorRenato Dourado Maiapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-19T10:51:50Z-
dc.date.available2023-04-19T10:51:50Z-
dc.date.issued2021-06-29-
dc.citation.volume7pt_BR
dc.citation.issue6pt_BR
dc.citation.spage64000pt_BR
dc.citation.epage64016pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34117/bjdv7n6-671pt_BR
dc.identifier.issn2525-8761pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52213-
dc.description.abstractRailway transport is an important mode of transport and the vehicle used to move freight or passenger trains is the locomotive. One of the most used types of locomotive is the diesel-electric locomotive, characterized by having a diesel engine that drives an electric generator to power the electric motors, called traction motors. Faults in the traction motors has an impact on the operation of the locomotives and affect the maintenance area ofthe companies, since their maintenance represents a significant cost. In this context, fault diagnosis in locomotive traction motors is relevant and several approaches have been proposed in the literature. This work proposes and evaluates three models of intelligent systems applied to the fault diagnosis in traction motors: a multilayer artificial neural network, a neurofuzzy network and an evolving fuzzy classifier. The results of the computational experiments performed demonstrate that all models achieve good performance in the fault diagnosis, with better results presented by the neurofuzzy network. The results also demonstrate that the artificial neural network allows the diagnosis to be carried out more quickly and that the evolving fuzzy classifier allows the faults to be learned online and in real time.pt_BR
dc.description.resumoO modal ferroviário é um importante meio de transporte e o veículo empregado para movimentar trens de carga ou passageiro é a locomotiva. Um dos tipos de locomotiva mais utilizado é a locomotiva diesel-elétrica, caracterizada por possuir um motor diesel que aciona um gerador elétrico para alimentar os motores elétricos, denominados motores de tração. Falhas nos motores de tração causam impacto na operação das locomotivas e afetam a área de manutenção das empresas, uma vez que a sua manutenção representa um custo significativo. Neste contexto, o diagnóstico de falhas em motores de tração de locomotivas é relevante e várias abordagens têm sido propostas na literatura. Este trabalho propõe e avalia três modelos de sistemas inteligentes aplicados no diagnóstico de falhas em motores de tração: uma rede neural artificial tipo feedforward de múltiplas camadas, uma rede neurofuzzy e um classificador fuzzy evolutivo. Os resultados dos experimentos computacionais realizados demonstram que todos os modelos alcançam bom desempenho no diagnóstico de falhas, com melhores resultados apresentados pela rede neurofuzzy. Os resultados demonstram ainda que rede neural artificial permite a realização do diagnóstico com maior rapidez e que o classificador fuzzy evolutivo permite o aprendizado das falhas de modo on-line e em tempo real.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICA - INSTITUTO DE CIÊNCIAS AGRÁRIASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofBrazilian Journal of Development-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subject.otherLocomotivas dieselpt_BR
dc.subject.otherLocomotivas elétricaspt_BR
dc.subject.otherMotores elétricospt_BR
dc.subject.otherInteligência computacionalpt_BR
dc.titleDiagnóstico de falhas em motores de tração de locomotivas diesel-elétricas baseado em sistemas inteligentespt_BR
dc.title.alternativeFault diagnosis in diesel-electric locomotives traction motors based on intelligent systemspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/32058pt_BR
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